Vakantie 2017 Dag 7 "Een bezoek aan Sarajevo en Blagaj"

15 juni 2017 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Vanmorgen na het ontbijt op weg naar Sarajevo. Wat een gigantische mooie route is dat. Een goede straat die tussen de mooie, hoge bergen door loopt grotendeels langs de rivier Neretva die op sommige delen zelfs op een meer lijkt. Sarajevo is een gigantische grote stad. Voordat je in het centrum bent ben je wel 10 minuten onderweg door de voorstad. Daar de auto in een kleine parkeergarage gezet. Eerst kwamen we in het nieuwe centrum. Wel een aantal mooie panden maar de gezelligheid ontbreekt hier dan wel weer. Van het nieuwe centrum loop je zo het oude centrum in, hier is het meteen veel knusser en gezelliger het zijn wel allemaal souvenirtjes of horeca en heel veel juweliers en een paar bazars met souvenirs. Wij hebben daar op een terrasje weer heerlijk en weer heel goedkoop gegeten. Ook nog even genoten van de gebeden die door de speakers klonken. Daarna nog een lekker ijsje gehaald. Sarajevo is een mooie stad maar wij vonden eigenlijk allemaal wel, dat als je het eenmaal gezien hebt je niet nog een keertje hoeft, eigenlijk was dat het zelfde gevoel als Zagreb. Daar in tegen waren Ljubljana en Mostar veel mooier misschien komt dit ook omdat het knusser is. Wel zijn de mensen hier in Bosnië heel relaxed, bijna niemand heeft bij het lopen in de stadjes haast. Wel wordt er in het verkeer heel wat af getoeterd en rijden de meesten als kamikaze piloten. We vergelijken het hier met zo'n 20/30 jaar geleden in Kroatië. Er moet natuurlijk ook nog veel gerepareerd worden door de oorlog die hier is geweest. Veel lege kapotte huizen die overigens wel te koop staan, ook al staan er alleen nog maar een paar muren. Veel schroothopen langs de kant van de weg, en als ik de helft van de auto's hier zie worden die schroothopen de eerste jaren nog flink hoger. Wat we hier ook gigantisch veel zien zijn kerkhoven. Je ziet ze echt overal aan de kant van de weg soms zelf kleine stukjes van 5 bij 5 ofzo andere weer giga groot. De grafstenen en de minaretten staan ook gewoon door elkaar heen. Je ziet het ook op straat iedereen leeft heel vreedzaam samen hier. Maar ook dit zal alles met de oorlog te maken hebben gehad. Bij terugkomst nog even langs de supermarkt, daar hebben de heren bier ingeslagen. Het is ook zo goedkoop hier. We hebben even lekker op ons terras gezeten en zijn rond 19.15 uur hier het dorpje Blagaj ingelopen, ongeveer 10 á 15 minuten vanaf ons appartement. Blagaj ligt helemaal in de holte van de berg, je kunt hier niet verder behalve naar boven. En dat hebben we eerder deze week geprobeerd maar we durfden niet verder, het werd steeds steiler en de straat ging over in een grindpad. Uit de berg komt daar de rivier de Buna die ook achter ons huis langs loopt. Hier ligt ook het Dervish House. Dit huis is in de zestiende eeuw gebouwd. Dit huis werd gebruikt voor de geestelijken om bij elkaar te komen en te discussiëren. Het is gebouwd in een Oriëntaalse Bosniësche stijl en in de 18e eeuw verbouwd. Je kunt er nu naar binnen voor € 2,00 maar dat hebben wij niet gedaan, heb veel gelezen dat er niet heel  veel te zien is binnen. Wij hebben aan de overkant bij restaurant Vrelo heel lekker gegeten. Herman en ik hadden "karadzozbegs steak" mmmmm het is een opgerolde varkensfilet met gerookte ham en kaas en daarom heen een krokante paneer laag, echt heel lekker. Dolf had een meatbal haha en dacht een gehaktbal te krijgen maar het was een broodje met cevapcici, en Annette medaillons in roomsaus. We wilden nog voor de bananasplit gaan die was € 2,50 maar het paste er niet meer bij in. Toen we terug kwamen bij ons appartement was er aan de overkant van de rivier verscholen in het bos (wij denken dat er een camping zit) live muziek. Het is echt Bosniësche muziek dus wel Turks georiënteerd. De heren vonden het niet zo mooi dus Herman heeft de muziek stopgezet met de afstands bediening haha hij ging toen ook uit en we hebben het niet weer gehoord. Het is al weer 22.45 uur en de minaretten klinken weer dus voor nu, voor iedereen welterusten en groetjes uit een super mooi Bosnië.