Dag 21 " Afscheidt van het mooie Brač "

13 juni 2019 - Graz, Oostenrijk

Om 5.00 uur zou de wekker gaan vanmorgen, maar iedereen was voor de wekker wakker. Volgens Annette heeft het hard gewaaid vannacht, ik heb er niks van mee gekregen, denk dat ik net een beetje aan het bed begin te wennen haha. Het is al weer 27 graden pfff. We hebben de laatste spullen ingepakt, de vuilnis nog even weggegooid en rond 05.40 uur zijn we weggereden uit Bobovišća. We zijn naar Supetar gereden waar onze boot weer vertrekt naar het vaste land, Split. We zagen de ferry al aankomen in de verte, even snel tickets voor de boot gekocht en bij het bakkertje ernaast worstenbroodjes en belinerbollen gehaald, ze waren lekker vers. Wel was er in 2 belinerbollen iets misgegaan, het was meer jam dan brood, maar zo hadden de visjes ook wat te eten. Om 06.10 uur meerde de boot aan en nadat alle vooral vrachtverkeer de boot af was, mochten wij er weer op. Aan boord lekker boven op het dek gaan zitten, want de temperatuur is er wel naar. Even beneden cappuccino, thee en verse jus 'd Orange gehaald en toen wakker worden met het zonnetje op ons, heerlijk. De boot vertrok netjes op tijd.Om 06.30 uur lieten we het mooie eiland Brač achter ons, het went nooit om weg te gaan naar onze dagelijkse beslommeringen.Om 07.20 uur kwamen we aan in de grote stad Split. Daar was het eventjes wat drukker om de stad uit te komen. Het is wel grappig om te zien dat iedereen daar wel anders leeft, want bijna alle terrassen die we tegen komen zitten al behoorlijk vol. Wat ook opviel was dat alle bermen en tussen stukken netjes gemaaid waren, bij ons staat alles altijd een halve meter hoog. Om 07.45 uur waren we de stad uit en gingen we de autobaan op richting onze volgende stop, Graz. De afstand van Split naar Graz is 575,5 km, volgens Google doen we daar 5.41 uur over, we zullen ook nog moeten stoppen voor benzine en vignetten, dus hopen wij rond 15.00/15.30  daar te zijn. Het was ondertussen al 29 graden en liep daarna al snel op naar 31 graden. Ik ben wat slaap in gaan halen en de eerste 2 uur heb ik heerlijk geslapen, zo dat schiet op. We hadden nog een opstopping met een uur vertraging onderweg, maar gelukkig leidde google ons daar mooi omheen.We gingen door één of ander dorp, om even later weer de autobaan op te gaan en daar konden we gewoon onze weg richting Zagreb vervolgen. We kregen daar weer een nieuw tolkaartje dat we even later ook al weer moesten betalen, echter was toen het kaartje kwijt. Herman die de hele vakantie al niet snapt dat wij telefoons en dergelijke kwijt zijn, kon nu het tolkaartje nergens vinden, Halleluja haha. Hij zei dat hij het echt in het vakje bij het dashboard had gelegd. Auto maar vlak voor de tol aan de rand bij de vangrail gezet om het kaartje te gaan zoeken, het was spoorloos. Toch nog weer een keer bij het dashboard gekeken want daar moest hij toch liggen. En wat blijkt er zit een hele kleine gleuf (brievenbus zoals Herman het noemde) bij het dashboard en zo te zien  ligt daar een papiertje in, het zal toch niet waar zijn, want daar kon je niet bij komen. Wij hebben natuurlijk dubbel gelegen van het lachen. Toen maar met Dolf z'n MacGyver mes, het kastje los geschroefd. En ja hoor daar lag het tolkaartje en nog een kassabonnetje haha. Daarna konden we weer verder en moesten 7 kuna (1 euro) aan tol betalen haha. Maar we weten nu wel dat de Opel een brievenbus heeft en Herman dit nog lang zal moeten horen haha. Om 14.15 uur zijn we aangekomen bij ons hotel in Graz, het Lendhotel. Het is hier 34 graden en gelukkig wat bewolkt. Het hotel ziet er super uit, heel strak en mooie kamers, en het bed lijkt goed te liggen. De auto staat aan de overkant in de parkeergarage. We hebben even een klein uurtje siësta gehouden en zijn daarna het centrum in gelopen. Het hotel zit eigenlijk in het voorcentrum van Graz, met ongeveer één kilometer zit je in het centrum, dus makkelijk te wandelen. Op de weg naar het centrum kom je al een aantal winkels, veel eettentjes, restaurantjes en terrassen tegen. Graz is de grootste middeleeuwse stad van Europa met veel culturele bezienswaardigheden, samen met Schloß Eggenberg (die we niet bekeken hebben, te veel klimmen haha) aan de rand van de stad, staat het centrum eervol vermeld op de unesco werelderfgoedlijst. Wij hebben helaas geen tijd gehad om alles goed te bekijken, we zijn het er wel over eens om hier nog eens terug te komen, want wat een mooie en gezellige stad is dit. Het centrum bestaat uit zoveel mooie hoge versierde panden en veel kerken. Waarvan de Dom er wel uitsprong, zelden zo'n mooie kerk van binnen gezien. Overal heb je bogen in de panden met daarachter mooie gezellige hofjes met daar weer veel terrasjes. Op alle terrasjes was het behoorlijk vol. Ook op verschillende plaatsen straatmuziekkanten, gezellig hoor. We hebben echt te weinig tijd om alles te zien en dan is het ook nog eens 33/35 graden. We zitten nu voor op het terras bij ons hotel, het is nog steeds behoorlijk warm, 25 graden. Gelukkig staat de airco aan op onze kamer, dus we kunnen lekker onder het dekbed.

Morgen onze laatste reisdag en dan is de vakantie helaas weer voorbij.

1. Chantal:
    13 juni 2019
    O jee, ik voel een nieuwe versie van het lang-zal-het-koffiezetapparaat-verhaal-leven aankomen, plús een tweede (tol) bonnetjesaffaire... Goede en veilige reis verder, richting huis.
  2. Marja:
    14 juni 2019
    Tijd om naar huis te gaan, goede reis🚘!!
    Misschien goed om te weten..........het wordt, volgens de voorspelling, volgende week fantastisch mooi zomerweer☀️