Vakantie 2017 Dag 4 "Cityhoppn in Zagreb"

12 juni 2017 - Zagreb, Kroatië

Vanmorgen stond ons ontbijtje klaar op de keuken tafel. Plakken brood, 2 soorten kaas, rauwe ham, 2 soorten jam, nog kleine hand kaasjes, bananen, komkommer en tomaat, hele lekkere koffie (not), thee, melk en ranja. We hadden nog een wasje willen draaien in de aanwezige wasmachine, maar hebben maar besloten dit niet te doen, bij het openen van het deurtje was de wasmachine van binnen niet erg fris bah! We wilden eerst met de bus naar Zagreb gaan maar volgens Jacob (de eigenaar hier) zaten we dan een uur in de bus en moesten dan nog met de metro naar het centrum. Met deze hitte niet te doen volgens hem. Dus maar besloten om met de auto te gaan. De heren hebben nog een poging gedaan om de dakkoffer eraf te halen om die in de garage te zetten maar die was toch te zwaar. Dus met dakkoffer rond 9.00 uur naar Zagreb gegaan. Jacob had ons een adres gegeven van een parkeergarage in het centrum en hij dacht dat wij met dakkoffer wel de garage in konden. "Truus" kon de weg weer niet vinden dus blij met Google want die leidde er ons zo heen. Helaas was de doorgang van de garage maar 2 meter dus dat ging hem niet worden. Gelukkig was er een klein eindje verder een kleine parkeerplaats die nog 1 plaatsje vrij had en nog wel in een oude garage zonder deur ervoor, dus de auto stond mooi in de schaduw. De vraag was wel of alles nog in de dakkoffer zou zitten als we terug kwamen haha. Rond 10.00 uur zijn we Zagreb ingelopen. Een mooie stad maar wel groot en minder gezellig dan Ljubljana. Wel veel mooie grote gebouwen. We hebben met de bus 2 City tours gedaan (70 Kuna p.p.). Eerst die van 1,5 uur die ook door de buiten wijken ging en rondom een groot aangelegd meer, waar ook kanowedstrijden werden gehouden. Het was mooi maar er zaten ook slaapverwekkende delen in. Ik heb dus ook stukjes gemist van de tour haha. Bij terugkomst eerst maar even weer wat eten en drinken in een gezellige straat met allemaal terrassen en daarna een stadswandeling gedaan. Ook enkele kerken bezocht en een gigantisch mooie kathedraal. We wilden ook nog met de tandradbaan (de kortste ter wereld) maar deze was voor onderhoud tot 16 juni gesloten, wel jammer en we hebben maar besloten om in de hitte van rond 33 graden niet naar boven te gaan lopen. Om 16.00 uur hebben we de tweede tocht gedaan van een uur. Deze tocht vonden wij mooier, het was meer in de kern van het oude centrum en dus ook door het gedeelte waar de tandradbaan stopte. Dus daar toch nog iets van gezien. Ook ging hij langs een gigantische muur van de begraafplaats "Mirogoj"  wat er erg indrukwekkend uit zag. De begraafplaats werd in 1876 ontworpen en bestaat uit tal van arcades, tombes, beeldhouwwerken en kunstzinnige graven. Eigenlijk hadden we daar wel graag even willen kijken maar wij zaten in de laatste bus, dus kwam er geen één meer om ons op te halen. Al met al een echte grote stad met gigantisch veel trams en veel verkeer ook in en rond het centrum. Er was maar een gezellig knus straatje met allemaal restaurants en barretjes. Er was misschien nog wel veel meer te zien maar om 18.00 uur hadden wij genoeg gewandeld en zijn weer richting Samobor gegaan en daar bij een restaurantje wat gaan eten. De eigenaar daar heeft ons nog even wat lokale eet tips gegeven voor Bosnië en wat we moesten gaan bekijken als we een dagje naar Montenegro gingen. Rond 20.30 uur was het nog 29 graden pffff (maar we klagen niet), het is nu 21.30 uur geweest en vies warm 27 graden en klam, er komt een wel erg donkere lucht aanzetten en het begint heerlijk te waaien. Misschien wel even een klein buitje zo, dat zou best lekker zijn. Nog even aan een biertje, cola en Kruscovac en dan morgen richting Mostar nog best wel een ritje voor de boeg. Volgens mij daar ook gewoon wifi, mocht dat niet zo zijn dan komen de verhalen wat later.

Groetjes van ons allen.