Vakantie 2017 Dag 3 "Op weg naar Samobor"

11 juni 2017 - Samobor, Kroatië

Vanmorgen was ik weer om 6.15 uur wakker en al snel volgde de rest behalve Dolf, die heeft uitgeslapen. Wij hebben ondertussen vast wat opgeruimd, koffie gedronken, een gesprongen knoop aan de broek genaaid (en de vakantie is nog maar net begonnen) en wachten tot de winkel open gaat om brood te halen. Rond 8.15 uur heeft Herman brood gehaald en wij hebben alvast de auto ingepakt. Rond 9.15 uur zijn we bij ons appartement vertrokken. Het navigatie systeem kende de plaats Samobor niet, dus maar Zagreb ingevoerd maar deze route ging over de autobaan en dit was niet de bedoeling, dus onze Truus (de navigatie) maar uitgezet en de landkaart erbij gepakt. Bij Trebnje de autobaan afgegaan. We zijn door 1000 en 1 dorpjes gekomen en ook vaak via houten bruggetjes (de een kraakte nog harder dan de ander) de rivier de krka overgestoken. Wij zijn de grens naar Kroatië overgegaan bij Planina, een heel smal weggetje met veel haarspeld bochten die ons naar boven bracht. De grens werd nergens aangegeven en was er zo in de middel of no where. Echt boven op de berg. Er zat en slagboom voor en er stond een gebouwtje in het donker gehuld aan de kant. We waren even bang dat de grens gesloten was op zondag want het duurde wel even voordat er iemand naar buiten kwam. Verder was er ook niemand te bekennen. Onze id kaarten werden meegenomen naar binnen toe en we hebben wel even moeten wachten voordat we die terug kregen. Maar we mochten door rijden gelukkig haha. De straat die volgde in Kroatië was bar slecht één en al gat en kuil, als we melk mee hadden genomen was het slagroom geworden. Op de hele weg was er ook geen vangrail of iets wat er op leek en ook geen spiegels om te zien wat er door de bocht aan kwam. Er paste ongeveer 1,5 auto op in de breedte dus gelukkig hadden we bijna geen tegenliggers. Maar dit alles is dan toch zoveel mooier dan de route over de autobaan. Er liep ook nog één of ander dronken dropje te zwalken over de straat, waar hij weg kwam of heen ging geen idee, want er was alleen maar straat en bos, maar goed dronken was hij wel, hopelijk is die man niet de afgrond in gerold. We hebben een heel eind langs de Sloveense grens gereden die viel erg op door het hoge lange hek dat omringt was van boven tot onder met prikkeldraad. (waarschijnlijk tegen vluchtelingen) Rond 13.00 uur waren wij in Samobor daar hebben we kuna's gepind en geld direct weer uitgegeven aan cola en bier. Bij een fast (slow haha duurde best lang) food keetje wat gegeten, broodjes hamburgers en broodje raznjici, het was erg lekker. Daarna zijn we naar ons appartement gereden. Appartement Miboti. Een heel ander appartement dan het vorige in Ljubljana , het is wat gedateerd maar hier ziet het er op het eerste oog, ook netjes en redelijk schoon uit, en dat voor € 110,00 voor 2 nachten met ontbijt. Er hangt alleen een misselijk makende citroen lucht van een of andere spuitbus. En ook hier een vriendelijk ontvangst van de eigenaar. We hebben ook informatie over Samobor gekregen met een papier wat er allemaal te doen is en waar je lekker kunt eten. Ook een adres voor morgen om de auto te parkeren in Zagreb. 'S middags zijn we naar Samobor gelopen in de hitte van 27 graden best nog een hele wandeling. Samobor centrum is niet erg groot maar ziet er wel gezellig uit. Na een paar terrasjes hebben we de moed bij elkaar gepakt om naar boven, een zoals hun het noemen "heuvel" op te lopen naar de Old City, hier is een ruïne van het oude kasteel. Het pad was ongelijk en soms stijl en met traptreden in verschillende hoogtes. Best een hele klim en een goede training voor onze kuitspieren. Maar het was wel de moeite waard en het zag er heel leuk uit. Weer beneden zijn we naar het restaurant gegaan die de eigenaar van ons appartement ons had aangeraden, we hebben weer heerlijk gegeten. Daarna terug gewandeld naar het appartement. De terug weg leek veel sneller te gaan dan de heenweg en minder heftig, maar de temperatuur was gelukkig ook iets minder heet. We zitten nu nog even buiten bij het appartement waar we nog even enthousiast begroet werden door Tina de hond van hier. Nog even wat tips mee gekregen van de eigenaar voor morgen voor ons dagje Zagreb. Nu nog ff na borrelen en dan denk ik weer op tijd naar bed. Kijken hoe hier de bedden slapen.

1. Riki van der Weide:
    12 juni 2017
    Ziet er allemaal heel gezellig uit, nog heel veel plezier samen
  2. Ingrid Veenstra:
    12 juni 2017
    Het is ook heel gezellig en een goede training voor onze beenspieren en het plezier gaat zekers lukken.