Vakantie 2017 Dag 2 "Bezichtiging Ljubljana"

10 juni 2017 - Laibach, Slovenië

Vanmorgen waren we er allemaal mooi optijd uit. Zelf was ik om 5.30 uur al wakker. Dus lekker vroeg eruit met zijn allen even een ontbijtje gedaan om daarna weer een wandeling van ongeveer 20 á 30 minuten te doen naar het centrum van Ljubljana. Het was er goed druk en wat een gezellige mooie stad is het. Er was overal muziek en marktjes door de hele stad verspreid. Wij zijn eerst het kasteel van Ljubljana gaan bezoeken, dit is een middeleeuws architecturaal monument, staande op de kasteelheuvel in het midden van de stad. De entree van het kasteel is een bezienswaardigheid op zich. Via een steile baan gaat een cabine omhoog. Dankzij het glas rondom hebben we een fantastisch uitzicht op Ljubljana. Vooral Herman vond dit erg mooi (hoogtevrees) haha. Het kasteel en alles er rond om heen bestaat uit verschillende etages. Dus veel loop en klim werk. Ook stond er nog een hoge toren bij die we hebben beklommen. Annette en Herman hebben de boel vanaf beneden van de toren bewonderd. Het uitzicht was wel gigantisch mooi daar boven in. Nog even lekker op het terras gezeten daar en genoten van de lekkere cappuccino en de smoothies, daarna weer onze weg naar beneden hervat. We hebben toen onze verdere ontdekkingstocht door Ljubljana gedaan. Het is een uitgestrekte stad waar echt overal wat te doen is. We hebben behalve alle marktjes buiten ook de overdekte vismarkt bezocht, die kun je niet mislopen vanwege de geur in de hele omgeving. We hebben over de drakenbrug gelopen deze brug bevat op alle hoeken een grote draak, ook hebben we over de slotjes brug gelopen, die niet alleen heel veel slotjes bevat maar ook 2 grote doorzichtige stroken om overheen te lopen. Ook bij de Tromostovje zijn we natuurlijk geweest. Tromostovje is de naam van de 3 bruggen die over de rivier de ljubljsnica gaan. Dit zijn 3 bruggen waar elk nog geen 2 meter tussen zit maar net weer net iets anders zijn. We zijn niet alleen over al die bruggen geweest maar zijn 's middags ook met een boot, onder al die bruggen door geweest. Rond 16.00 uur weer door een andere buurt terug gelopen naar ons prachtige appartement. Hier veel mooie grote huizen/ hotels/winkels van rond 1900 gezien. We beginnen allemaal wel steeds moeilijker te lopen haha en alle spieren beginnen zeer te doen. We hebben gegeten bij een klein restaurantje hier in de woonwijk. Gostilna Maratonec. (Alleen erg jammer dat ik mijn eigen eten niet mocht uitzoeken , Herman) Het was erg lekker en ook erg goedkoop, we waren € 50,00 kwijt met zijn viertjes voor eten en drinken. Daarna weer moe en voldaan in de tuin neer gestreken achter ons appartement. Daar kwam de eigenaresse nog met, zelf door oma gebakken apfelstrudel aan zetten pffff . We zijn allemaal al zo vol van het eten, maar Annette en ik hebben het braaf opgegeten. Nu ook nog verplicht haha de blog schrijven. Eigenlijk moeten de foto's voor vandaag nog uitgezocht worden maar denk dat dat morgen wordt. De heren gaan al weer naar bed heen ja echt waar 21.30 uur en bij de dames doet ongeveer alles zeer wat er zeer kan doen. Morgen vroeg gaan we weer een eindje verder richting Zagreb, we hebben besloten om dit niet via de autobaan te gaan doen maar via achteraf weggetjes, we gaan nu al even een rustdag inlassen.

Welterusten voor nu.