Vakantie 2017 Dag 5 "Een mooie rit naar Bosnië Herzegovina"

14 juni 2017 - Blagaj, Bosnië en Herzegovina

Om 6.15 uur weer wakker het lijkt vakantie traditie te worden, Dolf en Annette slapen nog even door tot 7.00 uur. De spullen vast weer een beetje ingepakt, en wachten op ons ontbijt en ons vast voorbereiden op onze reis van vandaag van 557 km, volgens routenet gaan we er 5 uur en 28 minuten over doen. Het heeft vannacht niet geregend zoals we verwacht hadden maar de temperatuur is wel gezakt naar 20 graden (7.15 uur) de luchtvochtigheid is nog wel hoog en het is dan ook plakkerig weer. We hebben vast op Google maps gekeken en screenshots gemaakt van de kaart waar wij straks ons appartement moeten gaan vinden, maar wie weet, laat onze "Truus" ons straks niet in de steek. We werden weer verwelkomd door Tina die ons allemaal uitbundig kwam begroeten. Het ontbijt was weer goed en de koffie was weer.......om te rillen zeg maar haha. Deze keer ontbijt met abrikozen en extra gewone ham en weer Margo op brood. Nadat Jacob ons had uitgezwaaid zijn we om 9.00 uur vertrokken richting Bosnië met de boodschap ons echt aan de snelheid te houden daar, omdat ze gek zijn om vakantiegangers te bekeuren waar mogelijk. Het is al weer 27 graden dus dat belooft weer wat voor vandaag. Om 11.00 uur ff een lekkere koffie stop gemaakt zo 'n 100 km voor Zadar met een stukje gebak en zoals ons zuinige Hollanders beaamt hebben we daarvan 2 stukken gehaald en deze doormidden gedaan. (Ze waren echt giga groot) We moeten toch ergens besparen haha. Om 12.00 uur reden we bij Zadar en de temperatuurmeter boven de autobaan geeft 30 graden aan, we hebben ook even kort van de aanblik van de zee mogen genieten (dat is toch echt wel vakantie), om 13.00 uur ergens net voorbij afslag Krka nationale park getankt en als extra service de vooruit laten wassen door een mooi jong meisje in een kort rokje. De heren hadden liever gezien dat ze in bikini ook de motorkap meenam. Vanaf dit punt moesten we nog 224 km tot aan Mostar. "Truus" nog geprobeerd om haar naar Blagaj te laten rijden maar ook dit kende ze niet dus haar maar ingesteld op Mostar. Het laatste stukje autobaan naar Bosnië was helemaal uitgestorven. We moesten 232 Kuna (€ 31,50) tol betalen van Zagreb tot de grens bij Bosnië. Bij de grens aan gekomen was er goede controle, bij de eerste controle post moesten wij alleen de id kaarten laten zien, 5 meter verder was de volgende grens daar werden de id kaarten gekopieerd en waren we goed gekeurd en mochten door rijden. 50 meter verder was er weer een grens. We hadden alles al opgeborgen omdat we dachten dat we er al waren dus alles weer uit de tas om nog eens bij 2 grenspoorten gecontroleerd te worden, iets verder op weer stoppen om tol te betalen wel een bedrag van € 0,67 .Daar een klein stukje autobaan gepakt en verder op de gewone weg. Ze zijn wel druk om de autobaan door te laten lopen dus dat zal in de toekomst wel mogelijk zijn. We hoorden later dan het laatste stuk autobaan in september 2016 was geopend. Ondertussen is het 14.30 uur en 34 graden. Wat wel direct opvalt is dat er wel mooie auto' s hier rondrijden maar ook vooral veel ouwe barrels. We kwamen door een kleine tunnel maar verlichting erin kennen ze niet haha. Via een smal en bulterig straatje zijn we in Blagaj aangekomen. We dachten dat we ons appartement hadden gevonden maar gelukkig was het dat niet, er zat geen water in het zwembad en in de tuin stond het onkruid hoog, al met al geen prettige indruk. Maar na even zoeken toch ons appartement gevonden. Appartement Sana, en wij hebben de Riverside. Een klein maar super mooi, netjes en schoon appartement. Elma de eigenaresse heeft ons hartelijk ontvangen en het appartement laten zien, wel de schoenen uit bij binnenkomst en slofjes aan, o jee .Wij kijken uit over de tuin met daarin kersen bomen vol met lekkere kersen, en we mogen plukken zoveel we willen,  er staan ook appels en peren bomen. Daar achter is een plaats om te bbqen, en achter het hek ligt de rivier de Buna waar wij via een poortje naar toe kunnen lopen. 50 meter naar links ligt een restaurantje waar we 's avonds gaan eten. Na aankomst ook nog even heerlijk afgekoeld in het zwembad dat aan de andere kant van de tuin ligt. Dit was heerlijk met 35 graden en volgens mij is het wel heter hier. Ook even een wasje gedraaid van de opgespaarde was van de afgelopen dagen bij de gezamenlijke wasmachine in een schuurtje in de tuin.Ondertussen hebben we geld gepind, Bosniësche marken en een klein supermarktje van zijn Kroatische bier afgeholpen € 4,00 voor 6 blikjes van 0,5 l Bij het restaurant ook helemaal versteld gestaan van de menu kaart en dan hebben we het over de prijzen. Herman en ik hebben een mix grill met patat en een salade voor € 6,00 p.p en Dolf en Annette cevapcici met patat en een salade € 5,00 p.p met drinken erbij waren we 30 Euro kwijt.  Het was erg lekker, het lijkt iets gerookdter te smaken dan in Kroatië. Wij hebben hier slechte WiFi dus waarschijnlijk komt deze blog bij iedereen later aan.

1. Riki van der Weide:
    14 juni 2017
    Weer een lange reis achter de rug, maar gelukkig weer goed aangekomenen heel erg warm .Fijn dat er een zwembad is. Geniet er nog maar lekker van samen Het is hier ook lekker warm. Groetjes