Vakantie 2017 Dag 16 " Op weg naar onze volgende bestemming, het eiland Hvar"

25 juni 2017 - Hvar, Kroatië

Na afscheid te hebben genomen van onze gastvrouw zijn we rond 7.45 uur vertrokken bij ons appartement. Het is gelukkig bewolkt maar al wel 27 graden dus dat beloofd weer veel goeds voor vandaag. Herman had er even niet aangedacht dat er bekers met koffie bij zijn voeten stonden dus bij het na beneden rijden vanaf ons appartement kreeg hij wel erg warme, natte voeten. Maarja de hele auto ruikt heerlijk na koffie. Na nog even een blik te hebben geworpen op de prachtige stad Dubrovnik vervolgen wij onze weg naar de Bosniësche grens langs de prachtige kustweg. Om 9.00 uur waren wij bij de grens bij Bosnië het is nog steeds bewolkt en 29 graden maar in de auto is het lekker koel. De grenscontrole ging mooi snel, er was hier maar één controle post en na het bekijken van onze   id 's konden we zo door rijden. Je rijdt door de stad Neum , de enige kust stad die Bosnië heeft en om 9.10 uur stonden we weer voor de grens naar Kroatië, 5 minuten later reden we al weer in Kroatië, dat ging mooi snel. Met een beetje geluk kunnen we nog een boot eerder pakken naar het eiland Hvar. We wilden de boot van 12.00 uur maar misschien lukt die van 10.30 uur ook nog wel. Om 10.15 uur waren we bij de boot in het plaatsje Drvnik. Het was al erg druk, snel tickets voor de boot gekocht en wat broodjes bij de bakker want we hadden nog niet gegeten deze ochtend. De boot kwam er net aan, maar aan de hoeveelheid auto's die er staan te zien gaan we denk ik niet met deze boot mee. Er kunnen 32 auto's op een boot. Helaas, het werd wachten, toen maar ff de broodjes opgegeten en een terrasje gepakt om wat te drinken. Er was weer een boot in zicht maar volgens internet zou de boot pas weer om 12.00 uur gaan. Toen de boot aanmeerde stapte iedereen weer in de auto's, dus er varen toch meer boten en dat moet ook wel, want het is er best druk. Om 11.00 zaten we op de boot en moesten toen nog even wachten op iemand die geen ticket had gehaald. De zee was mooi glad dus het was een mooie rustige vaart. Om 11.35 uur gingen wij weer van de boot in het plaatsje Sucuraj, het is ondertussen 34 graden en er is vol op zon. De straatjes op Hvar zijn smal en we vervolgen onze weg naar ons appartement dat vlak bij het dorpje Ivan Dolac ligt. De smalle straat gaat ongeveer midden over het eiland met mooie stijgingen en dalingen. Hele tijden zie je niks anders dan groen en rotsen en dan weer links of rechts van ons, de zee. We zijn ook door een aantal leuke kleine dorpjes gekomen. We zijn ook door een bekende tunnel van Hvar gekomen hij is wel 1,5 km lang en het lijkt wel of je door een grot heen rijd, volgens mij past er geen caravan in. Doormiddel van stoplichten mag je er door rijden want hij is echt smal om er van twee kanten tegelijk in te rijden en er zit geen verlichting in haha. Via een weggetje dat alleen maar smaller wordt zijn we bij ons appartement Holiday Home Pingvin aangekomen. De eigenaresse heeft ons het huis laten zien en de heer des huizes heeft zo' n beetje uur bij ons aan tafel zitten kletsen. Hij was vroeger kapitein van een aantal zeer grote schepen waarvan er een aantal foto 's in het huis hangen. Het huis waar wij inzitten was het zomerhuis van zijn ouders, volgens mij is daar het meubilair en de inrichting ook nog van. Hij laat alles zo oud omdat de Engelsen het prachtig vinden haha ja dat zou ik ook zeggen. Al is het van binnen oude meuk het terras met uitzicht is geweldig. Wel zitten er ontzettend veel wespen rond het hele huis, maar gelukkig zoemen ze alleen maar rond en hebben ze tot nu toe niet gestoken, volgens de eigenaresse doen ze niks. Na even genoten te hebben van het uitzicht hebben we de auto weer leeggepakt en ons geïnstalleerd in ons huis, Annette en Dolf slapen beneden en wij slapen boven in een van de twee slaapkamers. Zowel boven als beneden is er een badkamer. Het voordeel boven is dat er wel airco op de slaapkamers zit. Boven is er tevens nog een soort van huiskamer met tv en kun je daar ook naar buiten zodat je daar via achterom naar het terras kunt lopen dan hoef je niet de houten kraak trap af. We zijn gaan eten in het plaatsje Ivan Dolac, het ligt ongeveer 2 km van ons af maar lopend niet te doen. Het was daar nog erg druk op het mooie strandje rond 18.00 uur, het was dan ook nog erg heet. Ze hebben daar ook een mooi wandelpad langs zee lopen, daar hebben we even een klein stukje over heen gelopen. We hebben daar lekker gegeten en je kunt zien dat hier in het dorp de prijzen wat lager liggen dan in Cavtat. Na het eten nog even bij de plaatselijke buurt super naar binnen geweest voor een fles cola en daarna naar ons appartement. Daar aangekomen zijn Dolf, Herman en ik nog even naar het strandje gelopen beneden, het was redelijk te doen en het is een mooi strandje volgens Ivan kunnen we de boel gewoon beneden laten liggen voor de volgende dag, want er komt toch verder niemand behalve de mensen van een paar huizen hier naast ons. Er liggen inderdaad beschermd achter een wat hoger gelegen muurtje wat badschoenen, luchtbedjes en ander strand speelgoed. De klim naar boven is altijd weer wat moeilijker, we hebben nog even een ander pad geprobeerd maar volgens de mevrouw die daar woonde moesten we, als we bij de kapitein sliepen weer terug via het zelfde pad waarvan we ook waren gekomen. We hebben de stoelen en banken mooi aan de rand van het balkon gezet en daar nog lekker wat gedronken en genoten van het geluid van de zee, het uitzicht en de "muggen", de wespen waren gelukkig allemaal weg. Omdat het niet hard waaide waren er erg veel muggen vertelde Ivan, ook vertelde hij dat wij de stekkers die binnen in het huisje lagen erin moesten doen bij slapen gaan want dan konden we rustig met de ramen open slapen en hadden we geen last van de muggen, we zullen zien.