Dag 9 "Op naar Orebič"

1 juni 2019 - Orebic, Kroatië

Gisteravond hebben we nog lang buiten kunnen zitten (voor ons doen haha). Wel werden we steeds indringender aangekeken door 2 poezen. Ik denk dat wij nog op hun slaapplekje zaten. Deze ochtend hoorden wij van Marije dat hun de katten ook eten gaven, vandaar dat ze hier rond lopen te miauwen. Er lopen hier overal heel veel wilde katten rond. Nadat we vanmorgen afscheid hebben genomen van Marije en haar man en de auto weer vol hadden gepakt, zijn we rond 08.30 op weg gegaan naar Ploče. Daar kunnen we op de boot naar het schiereiland Pelješac. Het is bewolkt en 19 graden. Er vielen een paar spetters uit de lucht, maar veel was het gelukkig niet. De Makarska rivièra was een erg mooi gedeelte. Zeker de moeite waard om nog eens naar terug te keren, vooral als het weer dan ook wat beter is. Onderweg bij Podgora heeft Herman nog dolfijnen gespot. Wie weet hebben we straks op de boot geluk en zien we er nog meer. Rond 9.45 uur stonden we in Ploče en hadden we een ticket voor de boot gekocht en zijn we cappuccino gaan drinken op een terrasje. We moeten toch wachten tot de boot komt. Ploče is een verwaarloosd, haven industrie stadje en het ziet er niet heel erg charmant uit. Al snel kwam onze boot eraan en stipt om 10.15 uur vertrok hij. De boot was niet vol, dat zal in het hoogseizoen wel anders zijn. We zijn naar het 2e dek geklommen en hebben daar even buiten gezeten om te genieten van het uitzicht. De boot vaart tussen het eiland Hvar en schiereiland Pelješac door. Al snel viel er weer wat regen en was het frisjes. We zijn toen maar een dek lager, binnen gaan zitten. Met een kopje cappuccino en thee is de reis zo weer voorbij. Ondertussen ging het ook nog even wat harder regenen. Als je naar de kant van het eiland Hvar kijkt, zit de hele lucht dicht met bewolking, bij Pelješac is het iets helderder, al schijnt de zon niet. Maar wie weet is hij er aan de andere kant van Pelješac wel, want daar moeten wij zijn. Bij Trpanj zijn we weer aan land gegaan om 11.10 uur. En helaas hebben we geen dolfijnen gespot. We hebben daar de auto geparkeerd om Trpanj te ontdekken. Ook hier weer veel katten, deze bleven gewoon op de straat liggen en gingen niet voor de auto aan de kant. Met het ontdekken waren we snel klaar want er viel weinig te beleven in Trpanj, dus 15 minuten later zaten we weer in de auto, op weg naar Orebić.  We konden direct in het appartement toen we aan kwamen rond 11.45 uur. We zitten in appartement Marijan. De zus van Marijan zou ons daar opwachten. Toen wij de auto daar parkeerden stond er een man op om te zeggen dat wij de auto hier wel konden parkeren (rare zus ???) Maar dat bleek de vader te zijn haha. Het complex bestaat uit meerdere appartementen. Het is niet erg groot, maar alles is aanwezig en ziet er schoon en netjes uit. Wij zitten op de eerste verdieping. Het ontvangst was goed en er stond een fles wijn, 1 blikje bier en een pak jus 'd Orange voor ons klaar. Nadat wij enkele dingen hebben uitgepakt zijn wij neergestreken op ons terras met de nodige worst, kaas en chips, de boel moet toch op. Daarna zijn we naar het oude centrum van Orebić gelopen. We kunnen naast ons appartement naar beneden en 5 minuten later staan we aan het strand ( terugweg is 10 á 15 minuten haha). Daar loopt een mooi pad naar het centrum. Orebić is een gezellig, klein stadje en alles ligt aan het pad langs de zee en dit pad is best wel een eindje. Het bestaat vooral uit restaurants, hotels, appartementen en souvenirs winkeltjes. Er liggen ook vele grote huizen aan zee met hele mooie grote tuinen er voor en helaas niet allemaal goed onderhouden. We hebben daar even lekker aan zee op een terrasje gezeten. Het was nog steeds bewolkt, maar vooral wanneer de wind weg was, was het lekker warm. Op de terugweg ook nog een lekker ijsje gekocht bij een ijssalon waar er Nederlands gesproken werd. Terug bij het appartement heeft bijna iedereen even een powernap gedaan, om in de avond weer terug te gaan naar Orebić om daar te gaan eten. Ondertussen is er bij zee een koude wind opgestoken. We hebben gegeten bij restaurant Amfora, daar hebben we lekker gegeten en de bediening was super gezellig. Om 20.00 uur zijn we weer terug bij ons appartement. En omdat ons balkon niet aan de zeezijde ligt maar een mooi uitzicht heeft op de hoge rots berg, is de wind hier een stuk minder en kunnen we nog lekker buiten zitten. En dat onder genot van heerlijke Kroatische muziek, die waarschijnlijk bij een hotel vlak bij, weg komt. We zagen dat daar een bruiloft plaatsvond laat in de middag, mooi op een pier, de zee in. De heren proberen de wijn uit, Annette zit aan de cola, en ik heb kruscovač met blauwe ijsblokjes.

Veel plezier vanavond allemaal, want dat hebben wij ook 😉

1. Marja:
    2 juni 2019
    Nog dolfijnen gespot op de boot?
  2. Ingrid Veenstra:
    2 juni 2019