Dag 10 "Pelješac ontdekken"

2 juni 2019 - Orebic, Kroatië

Gisteravond hebben we nog lang op ons balkon kunnen zitten. We hebben redelijk geslapen. De bedden waren hier een stuk zachter, kraakten een beetje en ik had af en toe een luchtbed gevoel wanneer Herman zich omdraaide. Wat dat betreft zijn we hier gelukkig maar 2 nachtjes. Na ons ontbijtje op het terras zijn we rond 9.30 uur weg gereden om het puntje van Pelješac te ontdekken. De andere kant zijn we 2 jaar geleden al langs gekomen toen we naar Orebić gingen vanuit Dubrovnik. Het is 22 graden en er is wat sluierbewolking, maar heerlijk weer. Als het de rest van de vakantie zo is, dan tekenen we daarvoor. We zijn onderlangs de kust via een smal weggetje door de dorpjes Kućište en Viganj gereden, 2 leuke kleine plaatsjes met veel campings, restaurantjes, surfscholen en leuke strandjes. Vandaar ook een mooi uitzicht op het stadje Korčula op het naast gelegen eiland Korčula, waar we morgen heen gaan voor 3 nachtjes. Het is hier vlak bij nu en je kunt de oude stadsmuren zien. Vandaar het binnenland ingereden om naar het stadje Lovište te gaan. Onderweg  nog even gestopt bij een uitzichtpunt, waar het ambulance personeel bezig was met een selfie haha. En waar het uitzicht schitterend was. Je keek daar mooi over zee uit naar Korčula en vele andere kleine eilandjes. Even later kwamen wij ook nog het verlaten dorpje Nakovanj tegen. Helemaal verlaten was het niet want er woonden nog 2 katten, een paar schapen en een oud mannetje en veel vliegen en ander ongedierte. Het mannetje was behoorlijk op leeftijd want hij vond Dolf jong haha. Er was nog 1 huis bewoonbaar daar woonde de man met wat wij aannemen zijn familie. Hij vertelde dat hij op dit moment daar alleen was, want zijn familie zat in New Zeeland. Nadat we daar even hebben rondgestruind, de schapen door het dorp hadden gejaagd en Herman nog even met de drone heeft gevlogen, zijn we weer in de auto gestapt om naar Lovište te rijden. Het is wel een leuke tussenstop. Dit was weer een super klein dorpje met een aantal campings, wat horeca en verder viel er weinig te beleven. Maar misschien is het ook daar wel druk in het hoogseizoen, zoals in zovele kleine dorpjes nu. Al hebben we wel het idee dat het hier op het eiland minder druk is dan aan het vaste land. Op de terugweg zijn we nog naar boven gereden naar een kerk, wauw wat een uitzicht weer, om verliefd op te worden. Naast de kerk heel veel oude grote graven, de eersten al rond 1700. Daarna zijn we nog een klein eindje doorgereden naar een kanoba Panorama, super mooie tent van binnen en buiten met mooie terrassen en schitterend uitzicht. Je moet maar op het idee komen om daar naar boven te rijden. We wilden daar iets van een broodje of iets dergelijks eten maar de toast met kaas, spek, groentes en tomaten die wij uitgezocht hadden kon alleen van 10.00 tot 12.00 uur besteld worden. En aangezien het net 13.00 uur was kon je deze niet meer bestellen maar wel iets van de gewone kaart. We besloten gewoon iets te drinken en te genieten van de zon en het uitzicht. Later hebben we in Orebić een broodje hamburger gegeten bij een fastfood tentje. Daarna terug naar ons appartement en de zwemkleding aangetrokken om daarna lekker aan het strand te gaan liggen. Dit is vakantie. Dolf is nog lekker (Nou ja lekker, brrrr) de zee ingesprongen, de rest vond het een beetje aan de  koude kant haha. Daar heerlijk gezeten en gelegen tot de zon achter de bomen ging en er steeds meer schaduw kwam. Dan wordt het toch wel weer frisjes. Tegen 17.00 uur weer naar boven geklommen naar ons appartement. De kuiten zijn  zo langzamerhand bij iedereen weer goed getraind, met elke dag nog meer dan 10.000 stappen komt dat goed. Daarna nog even lekker genieten in het zonnetje op ons terras. 's Avonds uiteten bij de pizzeria bij de haven. We hebben helemaal boven gezeten op de 2e verdieping. Het was een gezellig uitziende pizzeria en het eten smaakte goed. Toen we het eten op hadden begon het te regenen, dus hebben we nog maar wat te drinken besteld en wilden we voor een toetje gaan. We hadden op de kaart gezien dat ze ook tiramisu hadden, hmmmm lekker, maar helaas pindakaas (hadden ze trouwens ook niet haha), hadden ze alleen pannenkoekjes als dessert, nee dank je wel. Ze kon het zich niet voorstellen dat wij dat niet lekker vonden. Dus geen toetje, wat ook wel beter is haha. Toen het weer droog was zijn we terug langs het mooi verlichte strand gelopen, genietend van de lichtjes van Korčula aan de overkant. Nu nog even op ons terras zitten met o.a. een kruscovač en voor de mannen voor de verandering een blikje Grolsch en dan zo de boel maar weer eens inpakken. Morgenvroeg nemen we de boot naar het eiland Korčula en gaan daar naar het stadje Vela Luka. De vooruitzichten voor het weer zijn goed, al doen we daar maar niet zo veel op uit. Toen we vanmiddag op het strand lagen, gaf hij aan dat het regende op dat moment....not.

Dus we laten ons verrassen en hopen op het beste.