Dag 7 " Vandaag een dagje omgeving Omiš"

30 mei 2019 - Seget Donji, Kroatië

Zoals een aantal van jullie al wel weten, is Herman voor de vakantie gestopt met roken met behulp van plantaardige pilletjes, dus geen bij werkingen. Het stoppen met roken gaat nog steeds goed, hij heeft geen zin in een sigaret en vind het zelfs stinken "Hallelujah". Echter hebben ze volgens ons nog wel een aantal bijwerkingen. We wachten nog even af anders beginnen wij er na de vakantie ook mee. Hij vind drop opeens vreselijk stinken en toen Annette gisteren chips op tafel zette, werd hij gewoon misselijk van de geur, Een vreselijke kaasgeur volgens Herman...hmmmm, het was paprika chips. Hebben de zak ook nog nagekeken terwijl wij helemaal in een deuk lagen, maar er zat geen kaas in. Op een gegeven moment de chips maar van tafel gedaan. Wij denken nu dus dat ze ook goed gaan werken om iets aan onze lijn te gaan doen. We gaan het nog even afwachten wat er nog meer gaat stinken, .....bier misschien. Wij hebben er in ieder geval tot buikpijn aan toen. Vannacht heeft het weer hard geregend. We waren blij dat we de spijkerbroeken, die we gisterenavond nog hadden gewassen, van de lijn hadden gehaald voor we naar bed gingen. Vanmorgen kwam Marija nog even weer langs om te kijken of alles naar wens was. En om te bespreken hoe laat wij zaterdagochtend hier weg willen. De planning is de boot van 10.15 uur te halen. Dus rond 8.15 uur willen we wel weg, want het is ook een uurtje rijden. En we weten niet hoe druk is op de kustweg. Rond 10.00 uur zijn we op weg gegaan naar Omiš. Het is best wel helder weer en het zonnetje schijnt zo af en toe. Omis is een kleine toeristische havenstad ca. 26 km van Split. Nadat we de auto hadden geparkeerd zijn we het kleine centrum ingelopen. Eigenlijk is het één lange straat door het oude centrum waar veel restaurantjes en souvenirs winkels zijn. Daar zijn we door geslenterd om via het mooie strand weer richting centrum te lopen. Op het strand waren nog een paar mensen aan het zwemmen, bikkels ! Herman heeft de drone nog even de lucht in gedaan. Tot nu toe hebben we dat nog niet vaak kunnen doen want er is of te veel wind of het regent, maar we houden hoop. Al snel werd het wel erg bewolkt en de eerste paar spetters vielen al weer uit de lucht. We zijn weer het oude centrum ingegaan om een terrasje te pakken. We zaten daar nog maar net of we moesten verplaatsen om onder een parasol te gaan zitten, weer regen. Op een gegeven moment werd het zo donker, dat de heren snel hun tweede cappuccino hebben opgedronken zodat we naar de auto konden gaan. We hadden geen paraplu's of truien bij ons, want toen we weg gingen was het mooi weer. Veel stappen hadden we niet gezet voordat het weer met bakken uit de lucht kwam. We zijn maar een souvenirs winkel ingelopen. Het was daar goed druk binnen, daar hebben we best wel lang met vele anderen voor de regen geschuild. We hebben toen maar een magneetje van Omis voor op de koelkast gekocht. Omdat het zo lang duurde toch maar besloten om door de regen, die heel iets minder was, na de auto te lopen. We hadden nog naar een fort iets boven Omiš willen gaan, maar zo is er weinig lol aan. We zijn toen opzoek gegaan naar de zipline, deze ligt wat verderop tussen de kloof. We zijn weer over mooie smalle weggetjes met veel haarspeld bochten boven de berg opgereden en aan de andere kant van de berg weer naar beneden. We hebben de zipline wel gevonden maar er ging niemand af op dat moment, dus maar weer verder gereden op naar Brela. Daar wilden we gaan kijken naar een rots in het water met een boompje erop, te zien op alle foto's van Brela. Maar ik denk dat het vooral mooi is als de zon erop schijnt haha en dat deed hij op dat moment niet. Het werd wel weer heel donker nu, we zijn toen door gereden naar Baska Voda. Daar de auto geparkeerd om even door het stadje te lopen. Nu de jassen en truien aan voor diegene die het bij zich had en de paraplu's in de aan slag. Nou dat was maar goed ook want het begon weer te regenen. Volgens mij was het er wel zonnig geweest want mensen kwamen voorbij met badlakens en zonnehoedjes. Nou die hadden ze nu niet meer nodig. We hebben een restaurantje opgezocht waar we binnen konden eten en zaten daarom al om 15.00 uur aan de warme maaltijd. Daarna nog even weer naar Brela gereden tot beneden in het centrum. Iedereen heeft vanuit de auto goed rond gekeken, want het regende nog steeds. We zijn daarna doorgereden naar Makarska om daar wat boodschappen te halen voor vanavond "broodjes knakworst" en nog steeds regende het. Daarna door naar ons appartement. Ondertussen was het droog, maar nog steeds heel grijs. We hebben de rest van de middag lekker bij ons appartement gezeten om lekker aan te knoeien. We hadden vanmorgen de wasmachine aangezet, en hebben bij thuiskomst de was snel opgehangen. We hebben de was maar binnen gezet, het kleine kacheltje aan gedaan en de was nog enigszins proberen droog te blazen met de föhn. Het leek mij ook wel een goed plan om vanavond de föhn onder de lakens aan te doen, zodat het bed wat voorverwarmd is. Herman is het hier volgens mij nog niet mee eens haha. Maar het huis is goed geïsoleerd, dus best wel erg frisjes vinden Annette en ik. Het is nu bijna 20.30 uur en we gaan zo maar eens weer wat eten. Daarna gaan we de vakantie filmpjes maar eens bekijken. We hebben al weer zoveel gedaan, maar ook de eerste week er al weer opzitten. Ondanks het slechte weer gaat het allemaal snel voorbij.

1. Ria:
    30 mei 2019
    Jammer van de regen .Hoop dat het morgen beter is Goed bezig Herman !!!
  2. Chantal:
    31 mei 2019
    Zonde van het weer! Hopelijk komt daar snel verandering, verbetering!, in. Goed bezig, Herman.
  3. Riki van der Weide:
    31 mei 2019
    Volhouden Heman en Yannic ook porren om te stoppen met roken. We wensen jullie nog een mooie en droge vacantieRiki