Dag 6 "Een dagje omgeving Split"

29 mei 2019

Vanmorgen werden we wakker zonder het gekletter van de regen, dat is in ieder geval een goed begin. Herman zei ook dat toen hij brood ging halen de dikke wolken de bergen afrolden. We hebben besloten om vandaag richting Split te gaan om daar in ieder geval Klis fotres te gaan bekijken. We zijn rond 09.30 uur weggereden bij ons appartement. Onderweg al kunnen genieten van het uitzicht van het eiland Brač. De bergen om ons heen zijn ook wel heel indrukwekkend. Aangekomen bij Klis Fotres schijnt de zon en is het 22 graden, wel een erg harde wind. Vanaf de parkeerplaats moet je een klein stukje omhoog lopen naar de ingang van het Ford, de intree is 60 kuna p.p. Het is een Fort uit de middeleeuwen waar vele Kroatische koningen hebben gewoond. Het is gelegen op een steile rots boven Split, en we hebben een schitterend uitzicht op Split, Solin, Kaštela en de eilanden Brač, Šolta, Hvar en Vis. Het is er best wel heel groot, vooral over de lengte. Er zijn hier ook stukken opgenomen voor de games of thrones. Helaas hebben we geen drone beelden kunnen maken omdat er een erg sterke wind stond. Weer beneden even wat gedronken op een terrasje en overlegd wat we nu gingen doen, we beslissen om naar het rode en blauwe meer te rijden, ongeveer 1,5 uur rijden. We wilden niet via de autobaan dus de tussen door weggetjes door de bergen gezocht. Af en toe hadden we het idee dat we wel mee konden doen met de gevaarlijkste wegen van Kroatië, super mooie kleine weggetjes met daar langs geen vangrails maar wel direct langs de weg, het diepe afgronden en veel haarspeld bochten en natuurlijk geen spiegels zodat we konden zien of er iemand van de andere kant kwam. Op een gegeven moment ook lichte tweifel of we wel over een brug moesten gaan, deze was nl. van hout met daarop ter versteviging houten planken. Het gaf ons niet het gevoel dat het er stabiel uit zag. We heb hebben het maar gedaan. Het is ook wel weer super mooi. Zon en bewolking met af en toe een spatje regenen wissellen elkaar af onderweg. Toen opweg naar Red en Bleu lake, het zijn diepe Karst meren. Het waren eerst grotten, die later in elkaar zijn gestort, en daardoor ontstonden het rode en blauwe meer. Het rode meer heeft te maken met de rode kleuren van de rotsen, het blauwe meer heeft zijn naam te danken aan de kleur blauw van de wolken. Het was mooi om te zien, maar ook niet meer dan dat. Daarna terug naar ons appartement, daar lagen wat mensen op het strand en er werd zelfs gezwommen in zee. Wij hebben even wat gedronken en zijn  daarna het wandelpad bij ons achter op gelopen om naar de jachthaven een eindje verderop te lopen, zo'n 20 minuten lopen, een mooi wandelpad langs zee, en het was weer goed voor onze kuiten. We hebben in de mooie nieuwe jachthaven even op een terras gezeten, bij het terug lopen hebben we in het kleine dorpje Bratuš, heel lekker gegeten. Daarna weer terug naar ons appartement. Nu nog even lekker genieten buiten op ons terras, zo lang als het duurt, want de muggen beginnen toe te slaan. Denk dat we zo gaan ezelen haha

1. Marja:
    30 mei 2019
    Fijn dat de paraplu thuis kon blijven😎