Dag 14 " Op naar Brač"

6 juni 2019 - Bobovišća, Kroatië

We hadden de wekker om 4.45 uur gezet. Vlak voordat de wekker ging heb ik nog gedroomd dat we wakker werden om 7.45 uur en dat we de boot hadden gemist haha. De wekker had nog wel iets later gekund, want we zijn om 05.30 uur weggereden vanaf ons appartement en 5 minuten later stonden we in de rij voor de boot. De boot kwam om 06.00 uur aan varen en toen konden wij de boot ook op. Er is vooral veel vrachtverkeer wat de boot op gaat. Via een roltrap gaan we naar boven naar het 1e dek, deze is zo goed als helemaal overdekt. Het eerste gedeelte met een soort van bioscoopstoelen, hier is ook een stukje in bioscoopopstelling gezet met daarvoor een grote tv. Het gedeelte wat daarna komt is ingericht met kuipstoelen, hier is ook een klein gedeelte als restaurant ingericht. Deze was zo vroeg in de ochtend nog niet open natuurlijk. We hebben onderweg mooi uitzicht op de eilanden om ons heen, al is het niet helemaal helder. We hebben eerst een poosje binnen gezeten, daar cappuccino en thee gedronken. Het was niet duur op de boot, voor 2 grote cappuccino en een thee moesten we omgerekend ongeveer € 5,50 betalen. Later ook nog een paar overheerlijke sandwiches gehad (niet echt). We zijn ook nog vlak langs Hvar stad gevaren, hier zijn we 2 jaar geleden geweest. Rond 08.30 uur varen we langs het eiland Brač, langs het plaatsje Bobovišća waar we straks 7 nachten zullen verblijven. Maar de boot gaat eerst nog verder naar Split. Er is een behoorlijke wind en op open zee zijn behoorlijke golven. De laatste 1,5 uur hebben we lekker uitgewaaid op het dek en onze rimpels zijn weer glad gestreken. Om 09.05 uur reden de eerste auto's weer van de boot. We hebben niet het gevoel dat we 3 uur op de boot hebben gezeten, maar dat komt ook wel van het mooie uitzicht. We moesten daarna weer met de boot naar het eiland Brač, deze ging om 11.15 uur weer weg. Herman en ik zijn kaartjes voor de boot gaan kopen en Dolf en Annette zijn de auto vast in de rij voor de volgende boot gaan zetten. Omdat we nog wel even moeten wachten, zijn we Split even ingelopen. Daar even rond geslenterd door het mooie oude centrum en even op een terrasje wat gegeten en gedronken. Het was erg druk in Split, er liepen erg veel toeristen rond. Deze drukte hebben we nog niet gezien deze vakantie. Herman was de poserende chinezen zat en besloot nog even een foto bomb te doen, wat niet in dank werd afgenomen door de desbetreffende dame haha. De boot naar Supetar vertrok precies om 11.15 uur. Deze boot zat behoorlijk vol, ook veel mensen die zonder auto die kant op gingen. Er waren weer beste golven en de boot schommelde even behoorlijk. We hebben heerlijk in het zonnetje boven op het dek gezeten. Achteraf was dat niet zo'n goed plan want door de wind en de zon waren sommigen van ons op bepaalde plekken mooi verbrand, waaronder natuurlijk ik het meest. Om 12.20 uur mochten we de boot verlaten en reden we het stadje Supetar in. Hier was het ook behoorlijk druk, ook heel veel mensen die de boot ook nog op moesten. Toen op naar ons verblijf in Bobovišća, het is een heel klein dorpje in een baai. Er zijn 2 restaurants , misschien 3 haha, we gaan morgen kijken of die wel open is. Ze hebben hier een heel klein supermarktje. Er is redelijk wat keuze maar van heel veel dingen is er maar 1 per soort haha, echt een hele kleine buurtsuper. Je kunt er ook iets drinken, want hij heeft ook een heel klein terrasje. We slapen in appartement Antičević. We zijn hartelijk ontvangen door oma Ilonka en haar kleinzoon Dino. We hebben het appartement op de bovenste etage, dus we mogen weer lekker veel trappen op sjouwen. We hebben straks allemaal een conditie, daar zeg je U tegen haha. Het ziet er op het eerste gezicht goed en schoon uit, het  meubilair en de inrichting is iets wat gedateerd. We hebben een mooi uitzicht op de kleine baai vanaf ons balkon. Oma heeft een plateau met worst, spek en kaas voor ons klaar gezet in de koelkast, ook lagen er 2 kleine broden voor ons klaar. In het supermarktje hebben we bier en cola gehaald. De heren mochten maar 2 treetjes met 6 blikjes meenemen, hij had er 3, want anders kon niemand meer bier bij hem kopen haha. Annette en ik zijn nog even de andere kant van de baai gaan bekijken. De heren zouden de drank in de koelkast zetten, maar die hadden een beter plan en zijn op het terras gaan zitten en hebben daar gevraagd of ze onze drank zolang koud konden zetten en natuurlijk kon dat. Wij zijn later aangeschoven op het terras. De heren zijn blijven zitten en wij zijn later lekker op ons privé strandje voor de deur op een ligbedje gaan liggen. Lekker met de kabbelende zee op de achtergrond een boekje gaan lezen. Een heerlijk plekje is dit. Later zijn wij gaan eten waar we eerder deze middag op het terras hebben gezeten. Het is een mooi plekje, want direct aan het terras leggen de zeilboten aan. Het was mooi om naar te kijken. Er lagen al wat boten aangemeerd daar, maar er kwamen er ook nog een aantal bij. Dus moesten ze goed invaren, want de boten lagen echt strak aan elkaar en dat ging niet allemaal zonder slag of stoot, dat was hard werken. We kregen een beetje het camping idee, want iedereen hielp elkaar een handje, sprongen bij elkaar op dek en verplaatsten de kleine bootjes die ze bij zich hadden en in de weg lagen. Wij hebben ons wel vermaakt toen we moesten wachten op ons eten haha. Het was een mooie voorstelling. We hebben ook erg lekker gegeten daar. De heren lagen om 21.30 uur al onder zeil, goh hoe zou dat toch komen.....??? En ze moeten nog wel lang slapen morgen, want de bakker komt hier pas rond 8.00 uur om brood te brengen. En we zijn het zo gewend om dit al om 7.00 uur te doen.

In de filmpjes zit enige vertraging, ik ga proberen morgen weer bij te komen  maar anders volgen ze snel.

Welterusten voor nu.