Dag 13 "Het puntje rondom Vela Luka bekijken"

5 juni 2019 - Vela Luka, Kroatië

Vandaag voelt Annette zich niet zo lekker en Dolf wil Annette niet alleen laten (hij wil gewoon een rust dagje haha). Dus zijn Herman en ik alleen op pad gegaan om het stuk eiland te verkennen rondom Vela Luka. Er is een klein beetje sluier bewolking en in het begin van de ochtend was het 23 graden. Later op de middag is het nog 26 graden geworden, zo hoort het in de vakantie. We zijn de kleine weggetjes langs de kust gaan volgen via Google. De meeste weggetjes zijn erg smal, maximale doorgang voor 1 auto. Het is soms meer fietspad dan straat haha. De meesten gaan ook door als fiets route. Dus Anika en René, we hebben de fietspaden even goed voor jullie getest. En ook langs deze fietsroutes staan overal huizen en appartementen, je wordt hier niet vrolijk als het druk is op straat. Op een gegeven moment kwamen wij ook een tankwagen tegen waarvoor wij in de achteruit moesten zodat deze kon passeren. Dus ik denk dat de meeste huizen niet op het water aangesloten zijn hier. We gingen van de één naar de andere baai. Prachtig om te zien en het water is zo mooi blauw, als je er naar keek. Alle baaitjes waren ook volgebouwd of er werd veel gebouwd. We reden zo van asfaltwegen naar grindpaden naar grindpaden met nog meer grint en door stukken klei grond. Het wisselde elkaar steeds weer af. Leuk om te doen. Onderweg in een baaitje hebben we in Prižba koffie en een sapje gedronken, veel kwamen we ook niet tegen waar dat kon. Halverwege het eiland zijn we naar de andere kant van het eiland gegaan en hadden we langs de kustweg uitzicht op Pelješac. Ook hier veel prachtige baaitjes, maar ik moest er toch niet aan denken zo afgelegen in een appartement te zitten, hoe mooi het uitzicht ook. Onderweg kwamen we al een aantal keren het waarschuwingsbord voor overstekende varkens tegen, niet dat wij ze al gezien hebben. Ook kwamen we een waarschuwingsbord tegen voor overstekende konijnen haha, ook geen konijn gezien trouwens. In de binnenlanden komen we ook veel wijnvelden tegen (wordt de Posip wijn van gemaakt) en hele oude olijfgaarden. We zijn ook nog naar de Big Cave gereden, die zit zo'n beetje boven bij ons mooie appartement. Ik had thuis op YouTube al gezien dat het absoluut geen Big Cave is. Maar toen wij er aan kwamen, langs een weg met mooi uitzicht op Vela Luka, was het niet meer dan een Spelonk waar je dan nog intree voor moest betalen ook. Wij zijn er niet naar binnen geweest, wel hebben we genoten van het mooie uitzicht. We hadden ondertussen wel weer zin in wat te eten, want dat was al zo'n 6 uur geleden, maar onderweg heel weinig horeca. Toen nog weer iets verder gereden want daar stond een restaurant op de borden. Het was moeilijk te vinden. Er was zo goed als geen parkeerplaats, maar we hebben het gevonden en via het strand kon je er zo heen lopen. Het was een mooi restaurantje in een mooie baai, denk dat ze ook veel gasten krijgen vanaf de boten die hier voor aanmeren. Tafels waren chic gedekt met dubbele wijnglazen en linnen servetten. De kaart was ook beperkt. Biefstuk, T bone of een grillplatte voor 2, wel veel keuze in vis. Alle voorgerechten ook bijna allemaal met vis. De bedoeling was gewoon iets kleins of een bord spaghetti omdat het ca. 15.00 uur was maar het is biefstuk geworden haha. En die smaakte zeer goed bij Konoba Siloko.  Daarna nog even bij een camping in de buurt gekeken, maar daar stond helemaal niets. Denk dat het toerisme hier ook gewoon wat later op gang komt en dat ze het nu meer van het toerisme vanaf water moeten hebben dan vanaf land. Daarna terug gereden naar ons appartement. Tegen 16.30 uur zaten we weer te genieten van het uitzicht vanaf ons terras. Dolf en Annette zijn daarna uit eten gegaan, wij hebben maar over geslagen. De laatste avond genieten we nog even van de drukte voor ons op het water, alle boeien liggen weer vol met de mooie zeilboten en er klinkt gezelligheid over het water. Dit uitzicht gaan we echt missen. Vanavond maar op tijd naar bed toe, want morgen gaan we met de boot van 6.15 uur. Hij meert aan om 6.00 uur, heb ik deze morgen gezien. Dus we moeten hier uiterlijk om 5.45 uur weg rijden, het is ongeveer 5 à 10 minuten rijden van ons. We kunnen hem vanaf ons balkon zien, dus dat wordt vroeg de wekker zetten. Anders gaat de volgende boot pas om 14.15 uur en dat is dan weer te laat. We zitten nl ca. 3 uur op de boot en daarna moeten we de boot naar Brač pakken en die is 50 minuten, en dan nog naar onze accommodatie. En we moeten even afwachten of de boten een beetje op elkaar aansluiten. We laten ons verrassen morgen.

Wij gaan nog heel even genieten van ons mooie uitzicht, groetjes van ons allen.