Dag 12 "Op het eiland Korcula"

4 juni 2019 - Jezerane, Kroatië

Wat is dat heerlijk wakker worden wanneer je de woonkamer inkomt en je ziet dat schitterende uitzicht door de glazen pui. Gisteren was het ook schitterend met alle lampje. We hebben wel nog wat regen gehad, maar doordat ons balkon overdekt is, kon je gewoon blijven zitten. Alleen werd het wat frisser daardoor. Toen konden we, of onze lange broeken en truien aan trekken, of we konden gewoon binnen gaan zitten. Door de grote glazen pui blijft het uitzicht het zelfde, dus maar naar binnen gegaan. We zijn de nacht ook rustig doorgekomen en de bedden sliepen wel goed. De temperatuur is deze ochtend al goed 22 graden, wel is het bewolkt. We gaan weer terug naar de andere kant van het eiland. We rijden eerst naar Lumbarda. Op weg hier heen wordt de bewolking dichter en donkerder, de temperatuur zakt ook naar 19 graden. We wisten niet of we het wel droog zouden houden, maar achteraf is dat allemaal prima gelukt. Er loopt 1 grote straat midden over het eiland, met weinig uitzicht op zee, veel bos en af en toe kleine veldjes met druivenstruiken, wel mooi om te zien. We hadden hoge verwachtingen van Lumbarda, ook omdat de serveerster van de selfie, dromerig over Lumbarda sprak. Wij hebben niet begrepen wat zij zo mooi vond aan Lumbarda, want er viel buiten een paar restaurantjes helemaal niks te beleven. Dus daar maar weer snel de auto in gegaan en op weg naar Korčula stad. Ook de 2e keer is het een schitterend stadje, iets minder groot dan de eerste indruk gisteren gaf, maar prachtig. Daar lekker rond geslenterd en iets gedaan waar geen beeld of geluid van is.... jullie hoeven ten slotte niet alles te weten haha. We zijn ook nog bij wat ze hier beweren, het geboorte huis van Marco Polo geweest. Daar was weinig meer van over, maar de buiten gevel staat er nog en er is een torentje gebouwd waar je in kunt voor 20 kuna. Wij hebben dit niet gedaan want het stelde niet heel veel voor. Op de terugweg nog even door het dorpje Blato gereden. Ook daar hadden we iets meer van verwacht, wij vonden het niet zo bijzonder. Het oude gedeelte ligt wel mooi tegen de berg opgebouwd, maar daar ook heel veel leeg staande huizen. Vlak voordat we de haven van Vela Luka binnen rijden is er een afslag naar een begraafplaats. Op deze begraafplaats is vorig jaar de hier bekende zanger Oliver Dragojevič begraven. Hier in Kroatië groot in het nieuws geweest en een beetje te vergelijken met het afscheid van André Hazes toen bij ons. Ik heb ook veel van zijn nummers onder de filmpjes staan die ik maak. Ze hebben hem toen met de boot vanaf Split naar zijn geboorte stad Vela Luka gevaren onder begeleiding van honderden bootjes. Er staan wel filmpjes van op YouTube. Dat was toen heel indrukwekkend om te zien. Het is een hele grote begraafplaats en we moesten ook flink zoeken waar hij lag, want er lagen er veel met de zelfde achternaam. Maar we hebben zijn familie graf gevonden. Toen wij er waren, zagen we meerdere mensen opzoek naar zijn graf. Daarna lekker op ons terras gezeten en genoten van het uitzicht. De haven lag al op tijd vol met zeiljachten. Er moesten daarna vele boten terug de zee op, opzoek naar een andere veilige haven. Ze zijn verder op in de haven ook bezig om een nieuwe jachthaven erbij te maken, wat ook wel echt nodig is. Het is nu nog niet eens hoogseizoen.  We hebben weer lekker gegeten en daarna hebben nog even rondgelopen in de haven. Er liggen weer mooie bootjes bij. Herman en ik zijn daarna nog even een stukje verder de baai ingelopen om daarna recht tegen over ons appartement een paar foto's te maken. We hebben gekeken of we een bootje konden "lenen" om naar de overkant te varen maar helaas we moesten terug lopen haha. Afstand viel ook wel mee, het was ca. 15 minuten lopen. Daarna maar een kruscovač als beloning. In de haven, een eind verop klinkt het nu nog heel gezellig. Denk dat het daar bij de grote boten een feestje is. Toen wij rond wandelden vanavond was er op één schip al een klein feestje met enkele dansende dames, terwijl er in man in zijn hang stoeltje rustig de krant aan het lezen was haha. Het klinkt in ieder geval gezellig. We worden, nu 22.22 uur, lek gestoken door de muggen, dus we gaan achter het glas verder genieten.

Proost !