Dag 4 "Een dagje overleven in de regen"

27 mei 2019 - Mostar, Bosnië en Herzegovina

Vandaag was ik om 6.30 uur wakker, het heeft de hele nacht geregend, goed voor de tuin zullen we maar zeggen. Herman en Dolf zijn om 7.00 uur naar de supermarkt gelopen om brood te halen, het sputterde toen wat. Maar de weersvoorspellingen zijn niet goed voor de komende dagen, Maar ja het is helaas niet anders. We hadden zo goed als geen warm water vanochtend, dus de waterkoker aangezet om in ieder geval heet water te hebben voor de afwas, toch een beetje het camping gevoel. Al zijn we blij om met dit weer niet op de camping te zitten. We kwamen er gelukkig achter dat we een schakelaar hadden omgezet van de boiler, dus als het goed is hebben we vanavond weer warm water. Rond 9.00 uur is het gestopt met zachtjes regenen en zijn we gehuld in lange broek, trui en paraplu op pad gegaan om de omgeving enigszins te verkennen. De hoge bergen achter ons zijn gehuld in donker grijze wolken, de zee is ruw, wat ook wel weer iets heeft. We moeten natuurlijk wel posimistisch (nieuw vakantie woord) blijven. We zijn richting Makarska gereden, waar het ondertussen zo hard regende, dat we maar door gereden zijn. Op zoek naar plekjes waar het in ieder geval minder hard regent. Ondertussen hebben we nu wel de complete Jadranska Magistrale gereden. Onderweg nog even gekeken of het weer in Mostar beter zou zijn, het is niet veel beter, maar wel iets minder regen. Dus op naar Mostar in Bosnië. Om 11.00 uur reden we de grens over bij Metkovic. De grens controles gingen heel snel, 3 controles binnen 5 minuten. Het is 15 graden en de regen is een stuk minder. Om 12.00 uur waren we in Mostar en konden de auto vlakbij het centrum parkeren. Het was wel een dure parkeerplaats voor Bosnische begrippen, achteraf hebben we voor 3.5 uur parkeren 100 Kuna betaald (ca. € 13,50). Maar we stonden wel vlak bij de Stari Most (old bridge) en/of heeft de parkeerwachter door ons een goede dag gehad haha ? We dachten dat het door de regen niet zo druk zo zijn, maar.....wat druk, het was één en al paraplu. Het begon net heel hard te regenen toen wij het centrum inliepen dus zijn we direct een hele kleine ijssalon binnen gelopen. Daar konden we naar boven om tussen de opslag van de terras kussens te gaan zitten. De drankjes waren nog net zo goedkoop als 2 jaar geleden. Voor een cappuccino betaal je € 1,50 en voor een flesje cola € 1,00. We zijn 2 jaar geleden ook in Mostar geweest maar het blijft een mooie stad, ook nu in de regen. We hebben daar ook het indrukwekkende oorlogsmuseum bezocht, entree € 5,00 p.p. Het is niet erg groot, maar geeft een heel goed beeld van de oorlog die in 1992 begon. Ook zijn Dolf en ik in het Stari most museum geweest entree ook € 5,00 p.p. We hebben de toren naar boven beklommen, een mooi uitzicht over de Stari most (De bekende brug) en later konden we naar beneden toe, onder de voet van de brug door , om daar de boel te bekijken. Annette en Herman hebben zich ondertussen vermaakt met alle chinezen die op alle mogelijke manieren op de foto moesten haha. Natuurlijk ook een heerlijk broodje cevapcici op een terras gegeten en ook nog veel nieuwe dingen gezien van Mostar.17 graden nu of 42 graden 2 jaar geleden is natuurlijk ook wel een heel verschil. En maakt het nu makkelijker om dingen te bekijken, al stroomde het water als een klein riviertjes door de straten van Mostar. We hadden ook nog naar het ondergrondse museum van Tito willen gaan in Konjic, maar deze was al gesloten om 14.00 uur dus jammer genoeg niet meer haalbaar. Op de terug weg ook nog in Positelj gestopt. 2 jaar geleden zijn Dolf en Herman hier ook al geweest, maar ik was toen ziek. Dus nu de gelegenheid om nog eens te gaan. Super mooi dorpje, bewoond door maar een paar mensen, hoog in de bergen. Dus weer flink de kuitspieren getraind. Maar een super mooi uitzicht daar boven. Ook de tank nog weer volgegooid voor €1,20 de liter, en natuurlijk ook bier ingeslagen, voor € 0,62 per 0,5 liter. Ze hadden nog maar 26 blikjes, dus meer zijn er niet de kofferbak in gegaan. We wilden niet terug via de autobaan, dus binnen door in Bosnië, geen goed plan haha. De navi wou ons linksaf hebben maar we zagen recht voor ons in de verte een grens, dus wij rechtuit. Dit was de grensovergang bij Crveni-Grm. Nadat hij onze ID' s had gezien, vertelde hij ons dat we deze grens niet over mochten, we moesten terug. Ok, wij terug en toen maar rechtsaf geslagen , wat onze navi eerst aangaf, het was allemaal zeer onduidelijk. Toen we verder wilden rijden, stuurde een boer ons terug, dus wij terug en toch maar weer ergens afgeslagen. Het werd smaller en smaller tot dat we uiteindelijk bij iemand op het erf stonden waar we niet verder konden. Dus maar weer terug naar de grote straat waar de navi ons weer naar de zelfde grens overgang wilde hebben. We hadden het kunnen doen haha maar of de douanier hier blij van was geworden ??? De meeste kleine grensposten zijn tot 1 juni alleen voor de plaatselijke bewoners. We weten niet of we daardoor niet de grens mochten passeren ???Toen hebben we besloten om maar weer een heel stuk terug te rijden om daar via de autobaan te gaan. Onderweg kwamen we nog bij een zeer snel stromende rivier, door de vele regen denken we, waar het water met een soort kleine waterval verder stroomde. Dit was bij Ljubuški. Het was zo'n mooi gezicht dat we even zijn gestopt om een foto te maken. Bij ons in promajna weer iets gegeten bij restaurant Hadjuk, daar hebben we zeer lekker gegeten. Rond 21.00 uur waren we weer bij ons huisje om daar aan de schnaps te gaan op ons terras en toch ook maar een beetje koffie erbij. Daarna kunnen jullie het wel raden.... temperatuur is nog lekker hier, wel een harde wind. En voor morgen is de voorspelling onweer en bura's, we wachten het af. Nu is het nog lekker om even buiten te zitten.

Toen we vanmorgen zaten te ontbijten dachten we dat we een kleine blog zouden hebben vandaag, met weinig foto's omdat het zulk slecht weer was, maar het is toch een avondvullend verslag geworden haha