Dag 1 "Op weg naar Maribor"

24 mei 2019 - Enschede, Nederland

Nu ik dit schrijf zit onze eerste dag er al weer op. Gistermorgen hebben wij onder toeziend oog van mijn ouders de auto ingepakt. Gelukkig paste het allemaal weer makkelijk in de dakkoffer en kofferbak (ehumm haha). Wij zijn gisteravond vertrokken vanaf ons huis rond 20.20 uur, om op weg te gaan naar Maribor (1114 km).  Maribor is een stad in het noordoosten van Slovenië aan de Drava. Met ruim 100.000 inwoners is het de tweede stad van Slovenië. Yannic, Anouk, Jordi en Anne hebben ons uitgezwaaid. In het begin was het nog redelijk druk op straat, na 22.30 uur werd het al rustiger en na 23.30 uur was het op wat vrachtverkeer na redelijk rustig. Onze eerste stop hebben we gemaakt iets voorbij Wurzburg rond 00.35 uur. Ze weten hier wel van prijzen om te tanken € 1.93 per liter. Om ook even een sanitaire stop te maken, hebben we de auto op de parkeerplaats gezet waarbij ik nog een rat voor de auto tussen de vrachtwagens zag weg schieten getsie ... waarom moet ik dat ook altijd zien. Daarna weer snel de auto in om onze weg te vervolgen. Rond 02.00 uur reden we hele stukken alleen op de autobaan, dat schoot dus lekker op. Rond 05.00 uur een stop in Oostenrijk gemaakt in de buurt van Spital am Pyhm om even de benen te strekken, brrrrr 5 graden en nog best wel veel sneeuw in de bergen. Wel een hele mooie omgeving. Om 7.00 uur waren we al in Maribor, dat was dus mooi op tijd. Het zonnetje scheen en het was 13 graden. We konden eigenlijk pas om 14.00 uur inchecken bij Hotel Tabor maar ze zouden met onze kamers beginnen zodat het rond 12.30 uur al mogelijk zou zijn. Dus hebben we de auto bij het hotel laten staan en zijn we richting het centrum gelopen. Het hotel ziet er aan de buitenkant een beetje oostblokkerig uit maar van binnen was het netjes. Onderweg vertelde een mevrouw ons dat er vanavond in het park, opera optredens zouden zijn. Nou..... we kijken wel even, want we zijn niet zo van de opera haha. Ze vertelde ook dat het makkelijk te vinden zou zijn want Maribor was niet zo groot, hmm ok, we moeten ons wel vermaken tot 12.30 uur. Het eerste wat we zagen toen we bij de brug over de Drava (Drau) kwamen was de voor Maribor bekende druivenstruik van 400 jaar oud. Deze druivenstruik is de oudste van de wereld en nog altijd wordt van de druiven ieder jaar wijn gemaakt. We hadden verwacht dat we hier nog wel even naar moesten zoeken, zou het zo klein zijn hier ?? We zijn via het mooie stadsplein gelopen waar de eerste winkeltjes al open waren en mensen bezig waren om hun marktkraampjes op te bouwen. Daar stond ook de Mariazuil. Dit monument is gebouwd als dank voor het einde van de uitbraak van de Pest in 1680, waarbij een derde van de bevolking kwam te overlijden. Daarna zijn we lekker rond zwerven door het mooie Maribor. Het staat vol met monumentale gebouwen, musea en fraaie parkjes. Wij hebben trouwens geen musea bezocht, wij zijn meer van de terrassen haha, die hebben wij dus vaak bezocht. 3x zijn we neergestreken op een terras en hebben we heerlijk gegeten, gedronken en uitgerust in het zonnetje, het wordt zelfs gewoon heet in de zon (22 graden). Het is een gezellige stad met een alternatief sfeertje. Rond 11.45 uur zijn we terug gelopen naar het hotel, waar we nog heel even moesten wachten om te kunnen inchecken. Daarna heerlijk een paar uurtjes slaap ingehaald. We hebben ondertussen ook al weer bijna 6 km gelopen, tussen de terrassen door. De kamers zijn simpel en niet zo groot, maar wel netjes. Rond 17.00 uur weer fris en fruitig (hmmm viel eigenlijk best nog wel tegen) weer naar het centrum gelopen, het was er nu een beetje uitgestorven, een stilte voor de storm van vanavond?  We hebben nog weer wat rond gestruind en hebben lekker pizza en salade gegeten op een terrasje bij restaurant steak house. De pizza's waren een beetje overdreven groot, of de borden waren te klein. Je kreeg er ook een schaar bij om te knippen haha. Maar ze waren lekker. Op de terug weg nog even een ijsje gehaald om onderweg op te eten. Eigenlijk is iedereen best wel moe, dus we gaan richting ons hotel om daar nog even lekker buiten te zitten en het eerste filmpje van deze vakantie te maken. En dan maar weer vroeg naar bed, om morgen verder te gaan naar het schier eiland Murter.

Lieve vakantie groetjes van ons allen.

1. Annette:
    25 mei 2019
    Nog geen foto's van gisteren?
  2. André:
    29 mei 2019
    Hoi Ingrid,

Een mooi verslag van de eerste dag sorry dat we het nu pad gelezen hebben maar je beschrijft het allemaal heel mooi
    Bedankt voor deze rondleiding van een deel van Maribor.

Fijne avond verder

Groetjes André en Silvia