Vakantie 2017 Dag 21 "DE eerste dag van onze terugreis"

29 juni 2017 - Villach, Oostenrijk

Nadat we het reisverhaal verstuurd hebben gisteravond hadden we behoorlijke woei, de blikjes bier vlogen over de tafel. Maar gelukkig hebben we niet de taferelen als in Istrie want we lezen dat ze daar een jugo hebben met zelfs stroomuitval in umag. Hier waait het wel bij vlagen echt heel hard maar de temperatuur was rond 22.00 uur nog echt aangenaam. Om 5.30 uur ging vanochtend de wekker, dat is weer ff wennen maar we willen de boot halen van 7.45 uur en dus om 6.30 uur vertrekken we bij ons appartement en genieten we denk ik voor het laatst de komende tijd van de warmte, want het is dan al weer 27 graden. Onderweg nog even genieten van het mooie eiland Hvar met zijn vele druiven velden en olijf gaarden. Aan onze kant van het eiland was het helder, toen we de tunnel uitkwamen was het maar 20 graden en het zit goed dicht als we naar het eiland Brac kijken en het vaste land , dat beloofd niet veel goeds. Als we bij de boot aankomen die net aan komt varen om 7.00 uur is het al weer zonnig en ook hier 27 graden. Er kwam voornamelijk allemaal vrachtverkeer van de best wel grote ferry. Rond 7.30 uur mogen wij de boot op rijden. Van de buitenkant lijkt het niet zo maar van binnen is hij echt groot, ondanks dat we in de 4e rij stonden, staan we bijna vooraan op de boot, ze hebben nu aan de zijkanten nog een tweede laag die ook nog een keer uitgeklapt word voor 2 stroken. Boven zit een giga lounch room en daarboven kun je nog lekker uitwaaien. Ik ben zelf lekker op het bovendek gebleven, nog even lekker uitwaaien en genieten van de uitzichten van de eilanden die rondom ons heen zijn. Dolf, Annette en Herman zijn even koffie en thee wezen drinken en wat eten. Daarna met zijn allen boven op het dek gezeten genieten van de deining van de boot. Rond 9.45 uur zijn we in de haven van Split aangekomen, het is hier ook nog mooi weer en 26 graden, wel hangen er behoorlijke wolken achter de bergen. Bij Split zijn we de autobaan opgegaan richting Zadar om vanaf daar weer de kustweg naar Senj te nemen. Iets langer in reistijd maar zoveel meer te genieten van de mooie kustlijn van Kroatië met uitkijk op alle eilanden. Deze weg loopt de meeste tijd vlak langs zee. Rond 14.00 uur zijn we wat wezen eten bij een restaurant recht tegenover het eiland Krk met uitzicht op Baska, (al ligt het ver weg) het eten in restaurant Hazienda was lekker en de bediening vrolijk (not) . Maar met onze buikjes weer vol en vol onbegrip, over de jonge niet vriendelijke  ober vervolgen wij onze weg. Het is nog steeds zonnig weer en 28 graden wel staat er veel wind en hebben we vele plassen water gezien langs de straten, maar wij hebben nog steeds geluk en mogen nog steeds genieten van het zonnetje. De hele kustweg verliep vlotjes alleen bij novi vinodolski hadden we een kleine oponthoud omdat ze daar met de straat bezig waren. Vlak voor Rijeka de autobaan weer opgegaan en het zonnetje is verdwenen we rijden nu bij de wolken die we de hele weg al zagen. Rond 16.30 uur waren we bij de grensovergang Rupa en rijden we Slovenië in. Ook hier niks dan wolken maar nog wel 26 graden. Bij Postonja zijn we de autobaan weer opgegaan, en daar kwamen de eerste regen druppels. Gelukkig was het van korte duur want daar willen we nog niet aan wennen. Al met al was het niet druk op straat en konden we lekker doorrijden. Maar vlak voor de karawanken daalt de temperatuur al naar 18 graden en komt er regen uit de zeer donkere wolken, we kunnen in ieder geval weer goed slapen (hopelijk) want dan hebben we geen last van de warmte. Om 18.30 uur staan wij stil voor de karawanken, we hadden al gelezen dat er steeds maar van 1 kant ingereden mag worden. (tot 1 juli) Maar op de routeplanner van de anwb stond dat er geen vertragingen naar Villach waren. We hebben bij het laatste benzinestation nog even getankt en een vignet gehaald en een sanitaire stop gemaakt om vervolgens weer in de rij te gaan staan voor de karawanken, het regent nu aan één stuk door. Wat waren we blij met onze sanitaire stop. Want wachten duurt lang en het regent behoorlijk, dus de auto uitgaan terwijl we stop staan is geen optie. Om 21.00 uur konden we eindelijk de tunnel inrijden. Pfff we waren het helemaal zat!!!! Omdat het al zo laat was maar meteen een adresje in de buurt gezocht om te overnachten en wat te eten, het is Gasthuis Pizzeria Trink geworden het ligt in Villach-Drobollach, Drobollach am Faakersee. Super nette kamers en we konden ook nog wat eten en het was onder tussen al 21.45 uur. Helaas konden we alleen pizza bestellen dus gisteren was de pizza geen afsluiter haha maar ja, het is al laat dus we zijn al lang blij dat we wat kunnen eten. Ook de lange broek maar weer aangetrokken en een vestje over de blouse en zo konden we rustig buiten op het overdekte terras bij de heater eten. Herman en Dolf zitten nu nog beneden achter een biertje en Annette en ik zijn vast naar boven gaan.

Welterusten voor nu en kijken wat het verkeer morgen gaat brengen.