Vakantie 2017 Dag 14 "Het mooie Dubrovnik"

22 juni 2017 - Dubrovnik, Kroatië

Dag 14 alweer, wat gaat het toch snel en wat hebben we veel moois gezien. Vanmorgen zijn we we hier onder bij ons appartement op de bus gestapt naar Dubrovnik. De bus zou om 10.00/10.15 uur komen. Lekker die duidelijke bus tijden haha. Wij waren rond 9.40 bij de bus halte , je weet maar nooit.... Om 9.45 reden wij al weg met de bus, we weten niet of hij te vroeg of 45 minuten te laat was. Maar wij waren mooi op tijd. Een kaartje naar Dubrovnik kost 18 Kuna p.p. We moesten ongeveer 20 minuten rijden voordat we er waren ondertussen konden we weer heerlijk genieten van het uitzicht op de eilanden en de zee. Bij de halte in Dubrovnik eruit en via trappen opweg naar de oude stad. Toen wij daar net aan kwamen was het nog niet zo heel druk. We zijn maar begonnen om onze tour over de oude muur te doen. 200 Kuna entree p.p., het was op dat moment nog niet zo heel heet 28 graden denk ik. Via een hoge trap kan de wandeling beginnen, echt schitterend. Zo'n 38 jaar geleden heb ik zelf hier ook gelopen met mijn ouders (Toen was de muur nog gratis) en was het de oorspronkelijke muur nu is alles opnieuw gebouwd na de heftige oorlog die hier in Dubrovnik gaande was. De muur is goed te doen ook al ben je iets slechter te been er zitten wel enkele hogere delen in die minder zijn. Gelukkig is de hele muur één richting verkeer want het wordt drukker en drukker vooral de Chinezen/ Japanners zijn hier in ruime hoeveelheden aanwezig. Wij hebben maar één groot cruiseschip zien liggen net buiten de haven, ik kan me zo voorstellen dat het in het hoog seizoen niet grappig is om hier te lopen. Op de muur hebben we even een tussenstop gemaakt op een terrasje en lekker vers geperste sinasappelsap gehad à € 4,80 per glas maar hij was erg lekker. En wat de ijsverkoper in Mostar zei over de prijzen van de bolletjes ijs klopte, € 2,00 per bolletje. Er wordt heel wat geld verdient in Dubrovnik haha. De muur lopen is echt prachtig overal heb je weer een andere kijk op de stad. Na onze ronde zijn we wat door het oude centrum gelopen, het is nu echt heel druk geworden en heet, blij dat we de muur er nu hebben opzitten, met de temperatuur is het niet echt leuk meer om daar in de brandende zon te lopen. We zijn in de haven weer op een terrasje neer gestreken, even bij komen van de hitte en Annette kan de knie weer even wat rust geven. Hier waren wij voor 2 flesjes cola en 2 glazen bier € 21,00 kwijt. We zijn toen richting de kabelbaan gelopen en zijn daar voor 130 Kuna p.p. naar boven gegaan. Na 2,5 minuten in de grote gondel ben je boven en vanaf daar een prachtig uitzicht over Dubrovnik. Toen we weer beneden waren hebben we daar bij een bakkertje wat broodjes gehaald en zijn we nog even weer het oude stadje ingelopen. In het midden van het oude centrum ligt een lange hoofdstraat, mooi vlak en als je dan rechts en links kijkt zijn er allemaal kleine gezellige straatjes die trapsgewijs omhoog gaan en vol met gezellige terrasjes zitten. Annette haar knieën konden deze trappen niet meer aan dus dat hebben we maar niet gedaan. Nog even weer bij haven op het terras gezeten en nog ff genoten van de koelte en het uitzicht. Daarna weer terug omhoog naar de kabelbaan want daar konden we weer op de bus stappen om bij halte Soline er weer uit te stappen.         S' avonds nog even langs de winkel om het nodige bier in te slaan en toen weer iets het binnenland ingereden om te gaan eten bij het restaurantje waar we deze week al eerder gegeten hadden. De ober vroeg of wij al eerder geweest waren want we kwamen hem bekend voor, hij had ons eerder verteld dat hij in Rotterdam was geweest dus wij vertelden hem dat wij hem kenden uit Rotterdam, volgens mij heeft hij daar de rest van de avond over nagedacht haha. Maar we hebben weer heerlijk gegeten. Nu zitten we weer op ons terras achter een biertje , Kruscovac en de cola om de muggen van ons lijf te houden. Het is om 22.00 uur nog 28 graden. Morgen nog één dagje relaxen en dan de boel weer inpakken, opweg naar ons volgende adres, het eiland Hvar.