Vakantie 2017 Dag 13 "Bezoek aan het arboretum Trsteno en het schiereiland Peljesac"

21 juni 2017 - Orebic, Kroatië

We zijn net terug van weer een mooi dagje toeren en het is 22.15 uur en nog 23 graden. Vanmorgen hebben we lekker niks gedaan en lekker op ons terras gezeten daar was het lekker koel, rond 12.00 uur zijn we weggereden van hier en opweg naar Trsteno, daar is een arboretum aan zee. Het is ongeveer een half uurtje van ons appartement af en we moeten langs Dubrovnik. Via de grote straat (Jadranska Costa) kijk je mooi op de grote stad Dubrovnik, vlak voor Dubrovnik ligt voor ons aan de andere kant van de straat een ruime parkeerplaats met mooi uitzicht op de stad Dubrovnik, hier moeten we straks op de terugweg maar even gaan stoppen voor een paar mooie foto 's. De drukte op straat valt ons mee, als je Dubrovnik voorbij was werd het zelfs rustig. De entree bij het arboretum is zoals bij alles volgens mij 50 kuna p.p. We hebben een paar mooie plaatjes geschoten maar het stelde niet echt veel voor. We zijn toen doorgereden om naar het schiereiland pelješac te gaan en naar Ston te rijden. Onderweg zijn we nog gestopt in het kustplaatsje Slano en hebben daar lekker een verlate lunch gedaan , ik een tonijn salade de rest een pizza. En toen door naar Ston. Ston staat bekend om de cultivatie van oesters en zoutpannen. De Middeleeuwse stadsmuren staan bekend als de " Europese Chinees Muur" De muur is gebouwd om een defentiesysteem op te zetten tegen de vijand Venetië, aangezien Venetië het eiland Korcula bezat, wat op slechts 1,5 km van Pelješac ligt. De muur loopt aan bijde kanten van de berg van Ston naar Mali Ston, de muur is 5,5 km lang en er staan 40 torens en vijf forten. De muur bestaat uit trappen, heeel veeel trappen, het eerste gedeelte gaat steil omhoog.....pffff. Ik had graag over de muur gelopen, maar omdat we ons gisteren al als klim geiten hadden gedragen zien we er nu maar van af, als jullie de foto 's zien snappen jullie waarom. Anders komen mijn kuiten straks in geen enkele lange broek meer haha. Ze zijn de muur heel druk aan het restaureren, er loopt ook nog een muur recht over de berg , we weten niet of je daar straks ook over kunt maar dan ga ik bedanken dat is volgens mij echt niet te doen. Eerst maar flink trainen denk ik zo. Ston is verder een klein gezellig dorpje met wat terrasjes hier en daar. We hebben ook het fort beneden in Ston bezocht 50 kuna entree haha , gelukkig maar een paar trappen op. Het was wel leuk maar niet spectaculair. Vanaf daar zijn we verder het eiland opgereden naar Orebic. Onderweg giga mooie uitzichten en dan al die eilandjes.....geweldig. Eigenlijk is hier de hele kustweg geweldig. Omdat we zoveel over alle mooie eilanden gehoord hebben , hebben we maar besloten dat we volgend jaar maar een eilandentour moeten gaan doen, want nu hebben we niet de tijd om al dat moois te zien. Dan hebben we na de vakantie mooi iets om weer naar uit te kijken en te zoeken met alle bootjes die we dan moeten nemen haha. Orebic zelf is ook echt prachtig, denk dat je hier in het hoofdseizoen ook overspoeld wordt met toeristen, maar nu gewoon gezellig druk en relaxt en een heel mooi stadje, en het uitzicht met al de eilanden, prachtig. Na daar even gezellig gewandeld te hebben en even weer lekker op het terras te hebben gezeten natuurlijk, zijn we weer in de auto gestapt voor onze weg terug. En natuurlijk was het weer genieten van het mooie uitzicht. Onderweg nog bij Mali Ston gestopt om wat te eten. Daar kwamen de obers met schalen vol vis, oesters en mosselen en andere schelpdieren langs om je deze te laten zien zodat je het kon bestellen. Wij zijn voor vlees gegaan. Een tafel naast ons kwam hij nog met kreeften aan, maar deze zijn nadat de dames ermee op de foto waren geweest weer terug gegaan in hun bak met water. Bij het afrekenen kregen we nog 2 zakken met zeezout mee uit Ston. We wilden eigenlijk nog langs de supermarkt om bier te halen maar die was ondertussen al dicht, dus maar bij de benzinepomp gestopt om daar bier mee te nemen. Het was weer een geweldige dag in het mooie Kroatië. Morgen gaan we een dagje Dubrovnik doen. Zonnige groetjes van ons allen.