Vakantie 2017 Dag 9 "We gaan naar Kroatië"

17 juni 2017 - Mlini, Kroatië

Rond 9.30 uur zijn we vertrokken bij ons appartement. Elma heeft ons uitgezwaaid. Het is wat bewolkt en 27 graden, mooi reis weer dus. Gisteravond van Sanel nog een andere route gekregen naar Kroatië anders hadden we heel veel grens posten en omdat het zaterdag is konden we wel eens 2 tot 3 uur wachttijd hebben daar. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. En zo zien we ook nog weer een ander stukje Herzegovina. Vlak na Blagaj de tank nog even volgegooid, € 0,96 per liter. De straat loopt door de bergen met allerlei kleine dorpjes en de straat zelf bestaat uit vele bochten, hobbels en bobbels, schapen lopen, wel met herder (oud vrouwtje die niet meer rechtop kon lopen) hier nog gewoon over staat, koeien staan in de bermen te grazen en de schildpadden proberen heelhuids de weg over te steken. Super mooi om te zien allemaal. We zijn de grens van Kroatië overgegaan bij Brgat, een kleine grensovergang boven in de bergen. We waren vrij snel door de grens posten heen. Dubrovnik ligt hiervandaan nog maar 5 km. Wij moeten vanaf hier nog ongeveer 15 km rijden naar Mlini. Een steile weg omhoog voerde ons naar ons appartement 4 M, weer een super ontvangst dit maal door Marijana. Een rondleiding door ons kleine appartement met een balkon met zeezicht en kersenboom. Alles ziet er weer super netjes uit en dat voor €448,00 voor 7 nachten. In de koelkast stond een fles wijn en vruchtensap en flesje water en een schaal vol met heerlijke kleine pruimen. We mogen ook gebruik maken van de bbq in de tuin en als we het hout aan willen hebben, kan haar vader of zoon ons zo ff helpen. Marijana vertelde ook dat ze nog wel een kleine grensovergang weet als we naar Kotor in Montenegro willen, in de zomerperiode mogen daar ook de toeristen door. De grote grens hier, blijkt ook lange wachttijden te hebben maar dat zullen we zien. De temperatuur ligt hier een stukje lager dan in Bosnië Herzegovina, het is zo'n 26 graden en er staat een harde wind, niet zo heel erg bij deze temperaturen. Marijana vertelde dat ze vanochtend een beetje regen hadden gehad hier. 's middags geluncht met het brood wat we vanmorgen over hadden en daarna hebben "bepaalde" personen even een middag dutje gedaan, daar hebben we deze vakantie ook nog geen tijd voor gehad. Daarna even het dorpje Mlini in geweest , mooi maar weinig te beleven. Veel grote hotels en appartementen en heel weinig parkeerplek. Lekker even langs de zee geparadeerd. Veel ouderen hier (echt oud haha) en wat ook opvalt veel Engelsen. Nog even wat boodschappen gehaald en daarna terug naar het appartement. Weer het steile pad op naar boven en het kan allemaal net zolang je maar geen tegenliggers hebt. Dolf is aan de andere kant van ons appartement bij de buren achter het huis langs naar beneden gelopen, opzoek naar het restaurant wat ons was aanbevolen door Marijana en lopend wel was te bereiken. Dit was volgend Dolf niet te doen, je moest langs de best wel drukke straat lopen zonder stoep natuurlijk. De weg die hier beneden langs loopt gaat links naar het vliegveld van Dubrovnik en rechts naar Dubrovnik zelf. Dus de auto weer gepakt en opzoek naar een restaurant. We hebben weer heerlijk gegeten daar. Ook was de ober benieuwd wat wij van de Europeese unie vonden. Zelf werden ze er gek van, hij had de afgelopen 4 jaar nog nooit zoveel papierwerk gehad, de belastingdienst kwam zelfs laat in de avond nog langs om alle tafels af te lopen en te checken wat iedereen aan het eten en drinken was, en dat daarna binnen te controleren of het allemaal wel genoteerd was. Iedereen is ook verplicht om de kassabon mee te nemen buiten het restaurant want als ze willen kunnen ze controleren of het allemaal wel klopt. Gelukkig zijn ze bij ons in Nederland nog niet zo gek. Nu terug bij het appartement en lekker op het balkon met zeezicht aan het genieten. Af en toe steekt er een flinke wind op, Herman zei al, op de camping hadden we nu de storm banden moeten monteren en nu kunnen we lekker achterover zitten.

1. Riki van der Weide:
    17 juni 2017
    Hele mooie verslagen. Pa zei al een betere verslaggever kun je niet hebben. Groetjes en een gezellige voortzetting van jullie vacantie.
  2. Anika:
    17 juni 2017
    De verslagen zijn mooi, en ook heel leuk om te lezen.
  3. Annette:
    17 juni 2017
    De weg naar het appartement is echt niet leuk. Volgende keer als we naar boven gaan zullen we het filmen
  4. René:
    17 juni 2017
    Volgens mij hebben jullie een geweldige eerste week gehad!
  5. Ingrid Veenstra:
    17 juni 2017
    Ja idd het was echt heel mooi om allemaal gezien te hebben. En we gaan nog zoveel meer moois te zien.
  6. Annette:
    17 juni 2017
    Ja de eerste week was geweldig, voor morgen ligt het programma ook alweer klaar
  7. Elke en Rene:
    19 juni 2017
    Mooie verslagen en foto"s ! Veel plezier verder.